Overslaan en naar de inhoud gaan

Lemo, een instrument voor het ondersteunen van zelfgestuurd leren - webinar

Hoe kan ik Lemo inzetten voor het diagnosticeren en ondersteunen van zelfgestuurd leren bij mijn leerlingen of studenten?

Dinsdag 1 oktober 2024 of dinsdag 10 juni 2025, Digitaal, van 13u30 tot 16u00

Zelfgestuurd leren is belangrijk voor studiesucces. We kunnen van leerlingen en studenten echter niet verwachten dat ze dit zelfstandig leren. Ze kunnen zichzelf moeilijk inschatten en het ontbreekt hen aan taal om over leren of motivatie te praten. Ze willen hun leerstrategieën wel verder ontwikkelen, maar weten niet hoe ze dat kunnen aanpakken.

Het Leerstrategieën- en studiemotivatie-instrument (kort: Lemo) kan hen daarbij helpen. Via een zelfrapportagevragenlijst brengen ze hun studiemotivatie en hun bekwaamheidsgevoel in kaart en reflecteren ze over welke leerstrategieën ze inzetten. Via een individueel feedbackrapport krijgen ze zicht op hun leersterkten en werkpunten en ontvangen ze suggesties over hoe ze hun leerstrategieën en motivationele drijfveren verder kunnen verbeteren. Aan leerkrachten, lectoren en begeleiders biedt Lemo via een groepsfeedbackrapport een overzicht van het leerstrategiegebruik en de studiemotivatie bij een (klas)groep. Zo kunnen zij hun leerlingen monitoren en strategisch beslissen op welke strategieën ze in de klas willen inzetten.

Het Lemo-instrument werd meer dan 10 jaar geleden ontwikkeld door de AP Hogeschool Antwerpen en de onderzoeksgroep EduBROn van de Universiteit Antwerpen. Het is gebaseerd op bestaande wetenschappelijke kaders en onderzoek. Het instrument is bedoeld voor leerlingen uit de 2e en 3e graad secundair onderwijs en studenten in het hoger onderwijs (graduaten, professionele bachelors en academische opleidingen).

In de webinar maak je kennis met alle aspecten van het Lemo-instrument. Je verkent de theoretische kaders waarop het instrument gebaseerd is, krijgt een demonstratie van de individuele en groepsfeedbackrapporten. Je past het geleerde toe via oefeningen in het interpreteren van feedbackrapporten en je leert hoe je een Lemo-bevraging digitaal kan opzetten bij uw school, klas of opleiding.

Deelname aan het webinar is gratis, maar inschrijven is verplicht. Inschrijven kan hier. Enkel dagen voor de webinar ontvang je een link voor de webinar zelf.  

Doelstellingen van de webinar:

Na het volgen van de webinar …

  • Kan je de componenten in het Lemo-instrument opsommen
  • Heb je inzicht in de theoretische kaders waarop Lemo zich baseert
  • Heb je een idee van uit welke schalen de Lemo-vragenlijst bestaat en welke schalen het meest cruciaal zijn voor studiesucces
  • Heb je inzicht in de onderdelen van het individueel feedbackrapport en weet je welke impulsen het bevat om studenten en leerlingen te ondersteunen in hun leerproces
  • Heb je inzicht in het groepsfeedback en weet je hoe je dit rapport kan gebruiken om leerstrategieën en studiemotivatie bij je (klas)groep te monitoren 
  • Kan je feedbackrapporten interpreteren en leerlingen of studenten suggesties voor ontwikkeling geven
  • Kan je het digitaal systeem beheren om zelf een Lemo-bevraging uit te sturen
Programma van het webinar:
13u30De theorie: Componenten van het Lemo-instrument, theoretische kaders achter het Lemo-instrument, schalen in de Lemo-vragenlijst
14u15Pauze
14u30 De praktijk: Onderdelen van het individuele feedbackrapport, onderdelen van het groepsfeedbackrapport. Casus over het interpreteren van feedbackrapporten, Q&A
15u30 Pauze
15u40De technische kant: Toelichting bij het opzetten van een Lemo-bevraging via het digitale bevragingsplatform goleweb.
16u00Einde
Praktische informatie:
  • Doelgroep: alle geïnteresseerden in het Lemo-instrument: leerkrachten, lectoren, docenten, studiebegeleiders, trajectbegeleiders, middenkaders, leidinggevenden, pedagogische begeleiders, onderwijsdeskundigen en -onderzoekers.   
  • Kostprijs: de webinar is gratis, maar inschrijven is verplicht.
  • Inschrijven: gelieve in te schrijven ten laatste op vrijdag 27 september 2024 (nascholing 1 oktober) of tegen vrijdag 6 juni 2025 (nascholing 10 juni 2025) via de link HIER
    Ten laatste 24u voor het webinar ontvangt u een link voor een Microsoft Teams-vergadering.
  • Invullen van de Lemo-vragenlijst: via de inschrijvingslink kan je aangeven of je de vragenlijst zelf al eens wil verkennen. Je ontvangt  dan op vrijdag 27 september of vrijdag 6 juni een uitnodiging. Je kan de vragenlijst invullen en ontvangt ook je eigen individueel feedbackrapport. 
  • Trainer webinar: Peter David
  • Contact: peter.david@ap.be of goleweb@ap.be
     
Interesse in een vorming op maat?

We bieden ook nascholingstrajecten aan op maat en op locatie. Op zoek naar een inhoudelijke nascholing voor je personeel of collega’s tijdens een pedagogische studiedag? Of wens je uitgebreider kennis te maken met de begeleidingsmaterialen? Het kan allemaal. Contacteer ons via goleweb@ap.be.