Samen 14 anderen schreef Beno Schraepen een lezersbrief in Humo naar aanleiding van de reeks 'Gewoon buitengewoon' op VRT 1. De auteurs stellen zich vragen bij het weinig kritische beeld dat van het buitengewoon onderwijs wordt geschetst en het gebrek aan aandacht voor meer inclusieve alternatieven.
Beno Schraepen en Seline Somers (GRIP) schrijven in een opinie in Knack dat het reguliere onderwijs onvoldoende inclusief is en daardoor het stigma van buitengewoon onderwijs net vergroot.
Beno Schraepen gaf een lezing getiteld "All-in-clusie" voor het organisatienetwerk Samen Onderwijs Maken. Naar aanleiding daarvan verscheen ook een interview over buitengewoon onderwijs voor segregatie zorgt en hoe onderwijs de motor vormt voor een meer inclusieve maatschappij.
Wat betekent neurodiversiteit en hoe kan het anders denken van bijvoorbeeld collega's met ADHD, autisme of dyslexie een impact hebben op het werk? In de e-learning 'Neurodiversiteit op het werk… anders dan je denkt!' kan iedereen het op eigen tempo ontdekken. Deze opleiding werd ontwikkeld door een ESF-projectteam van AP Hogeschool, KU Leuven en emino. Het resultaat is een onderbouwd en kwaliteitsvol aanbod met:
sterke verhalen van ervaringsexperten aan het woord (waaronder Elise Cordaro, Dewi Van De Vyver en Machil Deinum)
veel praktische tips & tricks
een aangename afwisseling tussen lezen, kijken en luisteren.
Een eye-opener voor collega's, HR-medewerkers en leidinggevenden!
Meer weten over dit aanbod? Onderzoeker kenniscentrum.mm@ap.be hoort graag van jou.
Op 17 en 18 november 2022 organiseerde onderzoeksgroep Mens & Maatschappij een congres over inclusie in het onderwijs.
Sarah Verreyken en Mieke Defieuw schreven een artikel voor Agora over hoe ouders en context in de bijzondere jeugdzorg betrokken kunnen worden.
Voor Lokaal, het tijdschrift van de VVSG, schreef Beno Schraepen samen met Leen Walravens & Maartje Vanhaverbeke over het belang van een inclusieve kinderopvang.
Met de invoering van het ondersteuningsmodel, is een noodzakelijke stap gezet in de evolutie naar meer kwaliteitsvol onderwijs voor elke leerling. Geïnspireerd door gesprekken met ondersteuners en netwerken, introduceert dit artikel in Welwijs een kader voor kwalitatieve onderwijsondersteuning. Daarnaast geeft het weerklank aan bezorgdheden en stellinginnames van ondersteuners.
Welke waarde geven kinderen en jongeren aan het jeugdwerk? Hoe beleven kinderen en jongeren jeugdwerk? Wat ervaren kinderen en jongeren als waardevol? Met dit onderzoek uit 2021 wordt een voorzichtig antwoord gezocht op deze vragen.
Het vertrekpunt is een uitgebreide literatuurstudie naar de waarde van jeugdwerk voor de deelnemers vanuit verschillende perspectieven. Kinderen en jongeren komen zelf aan het woord in het tweede deel van het onderzoek. Vanuit een verkennend kwalitatief onderzoek spreken zij zich uit over de waarde van jeugdwerk. In deel drie worden conclusies en beleidsaanbevelingen geformuleerd: wat hebben we geleerd, wat valt er nog te leren?
In kader van een onderzoek naar Roma in Vlaanderen publiceerden onderzoekers van Mens & Maatschappij een website over deze bevolkingsgroep.