"Juf, dat potlood is niet huidskleur. Het is bruin."
"Die is geen Zwarte, die is een n****."
"Soundous heeft te lang in de zon gelegen."
"Ik ben niet geel, ik ben lichtbruin."
Als kleuters dergelijke uitspraken doen, zijn we geneigd om ze af te wimpelen (‘ze weet niet wat ze zegt’), de schuld bij de ouders te leggen (‘dat hebben ze vast thuis gehoord’) of snel en algemeen af te keuren (‘dat mag je niet zeggen, dat is niet lief’).
We veronderstellen dat kleuters opgroeien tot onbevooroordeelde volwassenen als we niet over verschillen praten. In tegenstelling tot wat we denken zien kleuters wel degelijk verschillen. Meer nog: de kleuterleeftijd blijkt een cruciale periode in het voorkomen van vooroordelen en het vormen van een positief en veerkrachtig zelfbeeld.
Maar hoe doe je dat? Hoe zorg je voor een klaslokaal waar alle kinderen zich in herkennen? En hoe moet dat in klassen met weinig zichtbare diversiteit? Hoe reageer je op onverwachtse, kwetsende uitspraken van kleuters? Hoe ga je zonder een ‘toeristische’ of ‘exotische’ aanpak aan de slag rond diversiteit? Hoe selecteer je geschikte prentenboeken? En hoe kan je kleuters empoweren om zelf actie tegen racisme te ondernemen?
In de Masterclass Intercultureel Kleuteronderwijs formuleren we samen een antwoord op onder andere bovenstaande vragen. Je krijgt daarbij niet enkel theorie, maar aan de hand van heel concrete tips, tricks en oefeningen bereiden we je voor op onmiddellijke toepassing ervan in jouw kleuterklas.
Eén volledige dag en drie halve dagen. Op de eerste halve dag wordt ook directie uitgenodigd.
Intercultureel en Antiracistisch Kleuteronderwijs - masterclass | AP Hogeschool
Interesse in dit professionaliseringstraject op maat van jouw scholengemeenschap? Mail naar expertisecentrumOT@ap.be
De masterclass is een product van het onderzoeksproject Kleu(te)rrijk | AP Hogeschool
Bekijk het volledige aanbod van het departement Onderwijs en Training.