Overslaan en naar de inhoud gaan
kenniscentrum

Veiligheidsinstituut

Het Veiligheidsinstituut is een kenniscentrum binnen AP Hogeschool met expertise op het vlak van welzijn en preventie op het werk.

Vertrekkende vanuit de beleidsverklaring stelt het Veiligheidsinstituut (VI) een leervisie op die zich vertaalt in de volgende 3 aspecten:

1 - Het leerproces is een partnership

Het leerproces is een gedeelde verantwoordelijkheid waarbij alle betrokkenen (mede-cursisten, docenten, het Veiligheidsinstituut) zich respectvol naar elkaar opstellen:

De docent ...

  • biedt kennis, vaardigheden en expertise aan. Hij zorgt ervoor dat zijn lessen steeds up-to-date zijn (vb. nieuwe wetgeving, nieuwe inzichten, aangepast logo, …). 
  • kiest de inhoud en werkvormen van de cursus in overleg met het Veiligheidsinstituut. 
  • staat open voor feedback en gaat hiermee aan de slag. Hij ziet dit als een geschenk in professionele groei.

De cursist ...

  • engageert zich om actief mee te werken aan de opleiding gericht op het bereiken van de doelstellingen die vooropgesteld worden. 
  • wordt gestimuleerd om constructief kritisch na te denken en te groeien naar een voorbeeldrol op vlak van welzijn op het werk. 
  • geeft zijn feedback en helpt zo de cursus mee verbeteren.

Het Veiligheidsinstituut ...

  • creëert bewustzijn rond welzijn op het werk.
  • creëert een veilige leeromgeving waar de competenties van de betrokkenen kunnen groeien.
  • bewaakt de kwaliteit en de professionaliteit van het aanbod.
  • ondersteunt alle betrokkenen via:
    - kennis via informatiecentrum;
    - de nodige organisatorische en administratieve handelingen;
    - het aanbieden van tools ter ondersteuning van het lesgeven.
  • stelt het welzijn van klanten en medewerkers voorop.
  • stimuleert levenslang leren en het vergroten van competenties binnen welzijn op het werk

2 - VANUIT HET WERKVELD, GERICHT OP HET WERKVELD

Ook het werkveld is een partner van het Veiligheidsinstituut. We onderhouden nauwe contacten met het werkveld (mbt noden, behoeften, wensen) om ons aanbod vorm te geven. We maken gebruik van de ervaring van het werkveld om het aanbod in te vullen. Hiertoe werken we met

  • docenten die ervaring hebben in het werkveld;
  • actuele thema’s; 
  • organisaties ikv specifieke thema’s

We werken praktijkgericht. Dit doen we dmv: 

  • ervaringsgericht leren in onze unieke interactieve belevingsruimte;
  • interactief leren door oa.
    - leren van en met anderen via ervaringsuitwisseling, samenwerking 
    en netwerken;
    - workshops, praktijkcasussen, groepsopdrachten, …
  • samenbrengen van praktijkervaring en theoretische kennis

We bieden een duidelijke (zoveel mogelijk praktische) meerwaarde voor elke lerende/klant; van bewustwording omtrent welzijn op het werk tot specifieke bijscholing/uitdieping van kennis voor de welzijnsprofessional. 

3 - Warm huis

Kiezen voor het Veiligheidsinstituut is kiezen voor een kwaliteitsvolle leeromgeving en voor fijne, warme dienstverlening. We hebben hierbij aandacht voor het welzijn van ieder individu en een goede work-learn-life-balance.