Je volledige opleiding duurt een jaar (twee periodes van 13 weken). Je volgt les op woensdagnamiddag tussen 15 en 18 uur.
Eerste semester
Tijdens het eerste semester krijg je een grondige introductie in de theoretische fundamenten van het vrijzinnig humanisme. Wat zijn de kernwaarden en opvattingen? Wat betekent het om vrijzinnig humanist te zijn? Verder duik je dieper in het vak niet-confessionele zedenleer en de maatschappelijke rol ervan, maar ook jouw rol als leerkracht binnen de schoolcontext. Je maakt kennis met de vakdidactische principes die je nodig hebt om inspirerende lessen te geven.
Je observeert acht lessen van ervaren mentoren tijdens je observatiestage en stelt zelf begeleide modellessen samen en wisselt ervaringen uit via microteaching.
Tweede semester
In het tweede semester ga je verder op de verworven kennis en vaardigheden. Je verkent het begrip 'moraal' in al zijn facetten: van theoretische grondslagen tot praktische toepassingen in de klas. Hierbij gaat ook veel aandacht naar de morele ontwikkeling van kinderen. Je werkt ook aan projecten rond interlevensbeschouwelijke competenties, wat een verplicht onderdeel is van jouw job als leraar niet-confessionele zedenleer.
Niet-confessionele zedenleer is levensbeschouwelijk waardenonderwijs, wat betekent dat actuele maatschappelijke thema’s en de leefwereld van leerlingen een centrale plaats innemen. Een aangepaste vakdidactiek bereid je voor om een deskundige en betrokken leerkracht te worden. Tijdens dit semester geef je zelf 16 uur les in een doe-stage, waarbij je jouw kennis en vaardigheden in de praktijk brengt.
Programma Academiejaar 2024-25
*modeltraject steeds onder voorbehoud van wijzigingen