Overslaan en naar de inhoud gaan
Microcredential Brand Design

Microcredential
Brand Design

Benieuwd hoe je een sterke merkidentiteit creëert die je doelgroep aanspreekt? Deze microcredential geeft je inzicht in essentiële branding principes zoals: identiteit, merkstrategie en employer branding. Klaar om je carrière een creatieve boost te geven? 

Iets voor jou?

  • Je hebt een sterke strategische en conceptuele basis.
  • Je wil ontwerpmatig en grafisch je skills verder ontwikkelen.
  • Je wil vanuit een uitgekiende strategie een huisstijl voor nieuwe merken ontwerpen en leren hoe je kan waken over het visuele van bestaande merken.
  • Je wil leren wat de kracht van drukwerk is op merken en verpakkingen.
  • Je wil graag druktechnisch vlotjes mee kunnen praten met de specialisten die instaan voor de productie. 

Wat leer je?

  • Brand identity: Een merk bouwen? Dat betekent veel meer dan alleen een logo ontwerpen. Je leert een sterke merkidentiteit opbouwen, van missie en visie tot waarden en merkarchetypes. Met die strategische basis ontwerp je logo’s, huisstijlen en zelfs volledige merkarchitecturen. Alles klopt – van concept tot uitvoering.
  • Advertising: Hoe zet je een merk sterk in de markt? Jij leert het strategisch aanpakken. Je analyseert de volledige customer journey en bedenkt creatieve campagnes die werken. Met slimme copy en opvallende beelden breng je die tot leven op verschillende kanalen.
  • Brand experience: Dat gaat over de merkbeleving. Denk maar aan een verpakking, display, winkelinrichting of een beursstand. Je leert om een volledige ruimtelijke ervaring uit te denken, scherpt je ruimtelijk inzicht aan en bedenkt toffe concepten die voorbijgangers verbazen. Zelfs in de metaverse. 

Interesse? 

Ben je geïnteresseerd in deze microcredential? Stuur dan een e-mail naar de trajectbegeleider Grafische en Digitale Media. Zo kunnen we meteen nagaan of deze microcredential bij jou past.

 

Indrukwekkend portfolio

In de verschillende design labs doe je aan project based learning  en werk je volgens de design-thinking methode. Dat wil zeggen dat je meteen werkt aan echte opdrachten uit het werkveld. Zo kan je meteen de theorie toepassen op relevante projecten. Aan het einde van elk lab lever je een product en ontwerpdossier op en presenteer je je werk tijdens een toonmoment. Indrukwekkend portfolio? Check!

Je staat mee aan de wieg van merkidentiteiten, ruimtelijke concepten, alsook innovatieve verpakkingsconcepten. Met deze microcredential ontwikkel jij je tot een echte Brand designer.

Mix & match: specialiseer je in brand design

Deze opleiding is gespreid over twee semesters en duurt in totaal één jaar.  In het eerste semester volg je een vast programma. In het tweede semester stel je je eigen traject samen en kies je uit drie specialisaties.

Semester 1: Basis Brand Design

Je start met een sterke basis in brand design:

  • Brand design lab 3 (6 stp)
  • Brand concept & storytelling (3 stp)
  • Brand essentials (3 stp)

Semester 2: Kies je specialisatie 

Mix en match je vakken binnen een van deze drie specialisaties:

  • Identity – Bouw een sterke merkidentiteit van strategie tot visuele uitwerking.

    • Brand design lab 4 - identity (6 stp)
    • Brand graphics & type (3 stp)
  • Advertising – Creëer impactvolle campagnes met strategie, copy en beeld.

    • Brand design lab 4 - advertising (6 stp)
    • Brand photography (3 stp)
  • Experience – Ontwerp onvergetelijke merkbelevingen, van verpakkingen tot de metaverse.

    • Brand design lab 4 - Brand experience (6 stp)
    • Visualisation techniques (3 stp)

FAQ over deze opleiding

  • Wat is een microcredential?

    Microcredentials zijn gerichte trajecten, op maat gemaakt voor professionals. Je neemt enkele opleidingsonderdelen op uit de bachelor Grafische en Digitale Media. Je schrijft je in via een creditcontract tegen de gebruikelijke prijs. Wanneer je slaagt voor een opleidingsonderdeel, ontvang je creditbewijzen. Wanneer je slaagt voor alle onderdelen van de microcredential, ontvang je een certificaat

  • Is een grafische vooropleiding vereist?

    Idealiter heb je al een bachelor Grafische en Digitale Media achter de rug, of een gelijkaardige grafische en creatieve opleiding. Kennis van grafische en digitale software zoals Illustrator, Photoshop of InDesign is dus wel een must. Twijfel je of de kennis volstaat? Neem dan contact op met onze trajectbegeleider en zoek samen uit of deze microcredential bij je past. 

     

  • Wat voor computer heb ik nodig?

    Je neemt altijd je eigen laptop mee naar  lessen en examens. We raden volgende minimumspecificaties aan om grafische software van Adobe Creative Cloud vlot tegelijkertijd te kunnen gebruiken:  

    Windows PC  

    • Microsoft Windows 10 64-bits of hoger (Apple kan je onderaan vinden)      
    • Aangeraden 16GB RAM (of meer)      
    • Processor: Intel®-processor (minimum i7, aangeraden i9) of AMD-processor (minimum Ryzens 7, aangeraden Ryzens 9) met 64-bits ondersteuning; een processor van minimaal 2 GHz met SSE 4.2 of hoger    
    • Harde schijf: minimum 512GB, voorkeur 1TB (aangeraden SSD of Fusion) Tip: voorzie van bij de start een externe harde schijf of cloudopslagabonnement voor regelmatige (dagelijkse) back-upmogelijkheid      
    • Scherm met goede en ruime kleurweergave en minimum HD resolutie: 1920x1080px (aangeraden 15 of 17 inch of 13 inch retina-display) Tip: extern groter scherm om laptop thuis op aan te sluiten om comfortabel te werken      
    • Grafische kaart: GPU met ondersteuning voor DirectX 12. Videogeheugen van 8 GB is aangeraden. Minimaal GeForce GTX1050.  
    • Ingebouwde webcamera of externe webcamera    
    • Goede WiFi en lange batterijduur  

    Apple Mac Laptop 

    • M3-serie 13” of 15” Macbook Air minimaal  
    • 16GB RAM minimaal, meer is beter  
    • 512GB SSD minimaal, meer is beter