Overslaan en naar de inhoud gaan
Assertiviteit als leidinggevende: strenge chef of zachte heelmeester

Assertiviteit als leidinggevende: strenge chef of zachte heelmeester

“Er wordt vanuit het werkveld gewerkt met heel veel praktische oefeningen. Top!” – Linda Swennen, zwembadbeheerder AGB

Graag gezien worden door je medewerkers is fijn, maar als leidinggevende moet je ook duidelijke verwachtingen stellen, opdrachten geven en soms streng zijn. Hoe vind je een evenwicht tussen beide, en ontwikkel je een ‘gezonde dosis’ assertiviteit?

In deze opleiding leer je als leidinggevende rustig maar stevig op te treden in verschillende professionele situaties. Je leert een aantal basisprincipes en technieken voor assertiviteit en communicatie. Daarnaast ga je aan de slag met je eigen ‘interne dialogen’ zodat die je eerder gaan stimuleren dan belemmeren.

Geen leidinggevende, maar wel geprikkeld? Dan is de opleiding 'Assertiviteit: sta sterker in je schoenen' misschien iets voor jou.

INHOUD

dag 1

  • wat is assertiviteit
  • assertief aansturen, bijsturen en opdrachten geven
  • grenzen aangeven en “neen” zeggen
  • omgaan met je eigen interne belemmeringen
  • je boodschap non-verbaal ondersteunen
  • opmaak persoonlijk actieplan

dag 2

  • assertief luisteren
  • omgaan met complicerende factoren (bv. dominant gedrag, verbale agressie,...)
  • ervaringsuitwisseling: bespreking eigen cases en toepassen van het geleerde hierop
  • uitproberen van verschillende communicatiewijzen
  • bij de bespreking van de eigen uitdagingen coachen de deelnemers elkaar volgens een stappenplan dat de begeleider toelicht

Terugkommoment - online

  • uitwisseling tussentijdse ervaringen
  • intervisie/supervisie over nieuwe cases en uitdagingen

DOELGROEP

Leidinggevenden

LEERDOELSTELLINGEN

Na deze opleiding ken je:

  • het belang van assertiviteit in de rol van leidinggevende
  • de basisprincipes van assertiviteit
  • jouw persoonlijke blokkades om assertief te reageren als leidinggevende

Na deze opleiding kun je:

  • interne en externe hulpbronnen gebruiken om assertiever op te treden
  • communicatieve basisvaardigheden hanteren in “lastige” situaties
Terug naar overzicht