Weinig leidinggevenden zullen juichen bij spanningen of aanvaringen in hun team. Toch zijn “conflictloze” teams niet noodzakelijk de best functionerende. Want een conflict kan ook iets positiefs in gang zetten, op voorwaarde dat we er juist mee omgaan.
Grijp dus de kans in elk conflict en begeleid je team hierdoor naar de next level!
INHOUD
Dag 1
- wat is een conflict en welke soorten bestaan er
- negatieve én (potentieel) positieve effecten
- conflicthanteringsstijlen (Thomas-Kilmann)
- dynamieken bij een conflict
- conflicthantering als betrokken partij
- do’s en don’ts
- verbindende communicatie inzetten om te de-escaleren
- toepassing op concrete cases
Dag 2
- conflicthantering als derde partij
- reageren op een conflictmelding
- medewerkers coachen in conflictsituaties
- stappen en aandachtspunten in een bemiddelingsgesprek
- wanneer geef je het beter uit handen
- preventie
- een cultuur van vertrouwen en open communicatie
- conflictsignalen herkennen en erop reageren
- intervisie vanuit deelnemerscases
DOELGROEP
Leidinggevenden met enige ervaring binnen de openbare sector en non-profit.
LEERDOELSTELLINGEN
Na deze opleiding ken je:
- oplossingsstrategieën voor verschillende soorten conflicten
- psychologische achtergrond van een conflict: wat gebeurt er bij beide partijen
- de basisprincipes van verbindende communicatie
- do’s en don’ts als betrokken partij in een conflict
- do’s en don’ts als bemiddelaar
- de stappen in een bemiddelend gesprek
Na deze opleiding kun je:
- je eigen conflicthanteringsstijl inschatten en hier flexibeler mee omspringen
- conflictsignalen sneller detecteren, waardoor je escalatie kan vermijden
- “onderhuidse” conflicten makkelijker bespreekbaar maken
- een conflictoplossend gesprek voeren als je zelf betrokken partij bent
- medewerkers coachen om conflicten uit te praten
- een bemiddelend gesprek voeren als derde partij
- het escalatieniveau van een conflict inschatten
- inschatten of het conflict best door jou of een externe bemiddelaar kan worden gemodereerd