Overslaan en naar de inhoud gaan

Het recht van een kind om gehoord te worden in de ergotherapeutische dienstverlening

Kind en ergotherapeut

Kwetsbare groepen in onze samenleving, zoals kinderen en jongeren, personen met een handicap, hebben het recht om gehoord te worden en hun mening te geven over zaken die hen aan belangen volgens VN verdragen die België heeft geratificeerd. Dit recht, ook participatie genoemd, betekent dat mensen die een beroep doen op ergotherapie het recht hebben op informatie en deel uit te maken van de besluitvorming over assessments, interventies en doorverwijzingen. 

Mijn onderzoek naar het betrekken van kinderen bij het ontwerpen van een speeltuin in de wijk toont aan dat er meer moet gebeuren dan luisteren naar de kinderen. De volwassenen, zowel de professionals als de bewoners, spelen immers een belangrijke faciliterende maar ook belemmerende rol. De beïnvloedende factoren worden toegelicht aan de hand van het Lundy model. Dit model toont de verschillende facetten van het recht op gehoord te worden en biedt inzicht in hoe dit recht kan worden gepraktiseerd. Onderzoek toont bovendien aan dat wanneer kinderen en jongeren de kans krijgen om gehoord te worden en ook geïnformeerd worden over hoe hun ideeën werden meegenomen in besluitvorming, het zelfvertrouwen en het engagement van betrokkenen groeit.

Vervolgens wordt in deze workshop verkend wat het recht op gehoord worden betekent voor de ergotherapeutische dienstverlening. Welke ervaringen zijn er met het luisteren naar cliënten, hoe beïnvloedt hun mening de ergotherapeutische interventies? Het Lundy model en enkele bijbehorende tools ontwikkeld door nationale of internationale organisaties worden samen verkend op hun toepassingsmogelijkheden binnen de ergotherapeutische praktijk. 

Het doel is om deelnemers aan deze workshop te inspireren over de samenwerking met cliënten vanuit een mensenrechten perspectief wat tevens ten goede komt aan evidence-based practice. 

DOELGROEP

Ergotherapeuten, professionals die geïnteresseerd zijn om systematisch de stem van de cliënt onderdeel te laten zijn van hun dienstverlening.
 

PROGRAMMA
  • 13u00 tot 13u30: Ontvangst   
  • 13u30 tot 14u: Het recht op gehoord te worden: Wat is het?  Wat zijn de kansen en uitdagingen?

  • 14u tot 14u30: Complexiteit van participatie m.n. de rol van betrokken volwassenen schetsen: verkennen hoe cliënten gehoord worden in de ergotherapie praktijk
  • 14u30 tot 15u: Het Lundy model voor participatie en bijbehorende tools toelichten met voorbeelden van toepassingen in zorg- en welzijnsorganisaties.
  • 15u tot 15u15: Pauze
  • 15u15 tot 16u15: Exploreren hoe het Lundy model en bijbehorende tools bruikbaar kunnen zijn voor de ergotherapie praktijk om het recht van cliënten om hun mening te geven over zaken die hen aan belangen te realiseren
  • 16u15 tot 16u30: Afronding
     
SPREKER

Rianne Janssens


KOSTPRIJS
  • Student: 20€
  • Early bird: 50€
  • Kostprijs vanaf 03/09/2024: 60€

INSCHRIJVING

Inschrijven kan via onderstaand inschrijvingsformulier met de code 2412. Je kan inschrijven tot uiterlijk 19 september 2024. Na afloop ontvang je een deelnamecertificaat. 
 

BEREIKBAARHEID

Kom met de fiets of het openbaar vervoer naar onze campus. Kijk zeker op Slim naar Antwerpen om jouw route te plannen. Kom je toch met de wagen, dan kan je gebruik maken van de parking. Vermeld de nummerplaat van je wagen in het inschrijvingsformulier helemaal onderaan in het veld "Opmerkingen/vraag". Het aantal parkeerplaatsen zijn echter wel beperkt.

Inschrijvingsformulier

Persoonlijke gegevens
Wanneer je Vlaams Opleidingsverlof aanvraagt, hebben wij jouw Rijksregister- of INSZ-nummer nodig.
Identificatiegegevens werk
Facturatiegegevens
Voor een inschrijvingsbedrag kleiner dan €100,00, wordt er uitsluitend op aanvraag een factuur aangemaakt.
Voor wie is de factuur bestemd?
Overig