Overslaan en naar de inhoud gaan
Inclusief communiceren

Inclusief communiceren

"Het is een echte eye opener: je schrikt van jezelf hoe hard je aan stereotypen vasthangt." - Katelijne Franceus, lokaal bestuur Schilde

Zonder dat je het doorhebt, sluit je mensen uit met je communicatie. Je woordkeuze, beeldgebruik en verhalen hebben een grotere impact dan je denkt. Met kleine ingrepen in je strategie zorg je dat je geen mensen meer uitsluit. Maar hoe doe je dat? Hoe pas je genderneutrale voornaamwoorden toe? Met welke handige tools maak je jouw sociale media posts toegankelijk voor slechtzienden? En hoe bekijk je de wereld eens vanuit andere perspectieven dan de jouwe?

Inclusieve communicatie houdt zoveel meer in dan enkel wat “diversiteit” toevoegen in je beeldmateriaal. In deze workshop leer je wat je beter kan doen en wat je beter niet doet.

INHOUD

  • stereotypes en vooroordelen
  • stereotype taalgebruik
  • gender in taal
  • racisme in taal
  • validisme in taal
  • beeldvorming
  • best practices en richtlijnen

DOELGROEP

Medewerkers en leidinggevenden

LEERDOELSTELLINGEN

Na deze opleiding ken je:

  • verschillende uitsluitingsmechanismen in communicatie
  • meerdere handige tools en technieken die je communicatie toegankelijker maken
  • de WCAG-richtlijnen

Na deze opleiding kun je:

  • je eigen communicatie vanuit andere invalshoeken bekijken
  • de principes van inclusieve communicatie toepassen
Terug naar overzicht