Context
Zowel organisaties als beleidsmakers zien in soft skills een cruciale factor voor het behoud of de verwerving van een ‘competitive edge’ en voor de stimulatie van maatschappelijke en economische innovatie. Onderzoek toont echter aan dat lerenden hun eigen soft skills en het belang ervan voor hun inzetbaarheid onderschatten (Succi & Canovi, 2020). Bedrijven erkennen het belang van soft skills, maar worstellen met deze in kaart brengen bij hun werknemers.
Sinds 2018 werken we aan een instrumentarium rond de ontwikkeling van soft skills voor studenten en werknemers. Vanuit de zelfrapportagevragenlijst KYSS ontwikkelden we meetinstrumenten voor een 360°-diagnose van soft skills. Om de data uit deze meetinstrumenten te kunnen inzetten bij de ondersteuning van soft skill-ontwikkeling zijn gebruiksvriendelijke en toegankelijke feedbackrapporten cruciaal, zowel voor de lerenden als voor de begeleiders.
Projectdoelen
In dit project ontwikkelen we gebruiksvriendelijke en toegankelijke feedbackrapporten voor zowel lerenden als begeleiders. Via de feedbackrapporten worden de lerenden op basis van hun eigen percepties en de feedback van anderen zich bewust van de sterkten en werkpunten in hun soft skills. Tevens geeft het feedbackrapporten hen suggesties hoe ze soft skills verder kunnen ontwikkelen. Begeleiders krijgen via de feedbackrapporten inzicht in het soft skill-gebruik van individuele en groepen lerenden.
Aanpak
Het project bouwt verder op resultaten uit de projecten KYSS, 360°-Learning en Applied 360°. Op basis van gebruikersnoden die deze projecten identificeerden ontwikkelen we in dit project prototypes van feedbackrapporten. Via gebruikersonderzoek analyseren we hoe gebruikersgroepen met de instrumenten interageren en gaan we de gebruiksvriendelijkheid en toegankelijkheid ervan na. Inzichten uit het onderzoek helpen ons de feedbackrapporten vervolgens te optimaliseren. Het project volgt daarbij de methodologie van Service Design (Zeeland, 2022).
Verwachte realisaties
Het project zal volgende realisaties opleveren:
- Een prototype van individueel feedbackrapport voor 360°-feedback op soft skills. Via dit feedbackrapport krijgen individuele lerenden informatie over:
- hoe ze hun eigen soft skills inschatten,
- hoe hun soft skills zich verhouden tot een grote referentiegroep,
- hoe anderen hun soft skills percipiëren
- en hoe ze hun soft skills verder kunnen ontwikkelen.
- Een prototype van een feedbackrapport voor begeleiders. Via dit feedbackrapport krijgen begeleiders inzicht in hoe belanghebbenden, waaronder de lerende zelf, de soft skills van de lerende inschatten.
- Een prototype van een online feedbackdashboard als alternatief voor een feedbackrapport in documentvorm.
Verder zullen we over de ontwikkelingen en onderzoeksresultaten van dit project communiceren via social media en via deelname aan nationale en internationale congressen.
Referenties
Succi, C., & Canovi, M. (2020). Soft skills to enhance graduate employability: Comparing students and employers’ perceptions. Studies in Higher Education, 45(9), 1834-1847. https://doi.org/10.1080/03075079.2019.1585420
Zeeland, E. van. (2022). Aan de slag met design thinking: Met 20 creatieve technieken. FLOOT.