Huidige voertuigen werken voornamelijk met gevaarlijke en vervuilende verbrandingsmotoren. Als alternatief zien we de opkomst van elektrische voertuigen. Hun nadeel is echter de dure opslag in chemische cellen met redelijk grote omzetverliezen. Ook in capaciteiten kan men elektrische energie opslagen. Reeds vandaag vinden we deze technologie terug in kleinere toepassingen met een beperkte energievraag of een beperkte opslagtijd. Bijvoorbeeld kortstondige energieopslag voor voedingstabilisatie.
Dit energetisch onderzoek moet uitwijzen of we beiden criteria (energievraag & opslagtijd) voldoende kunnen uitvergroten om elektrische voertuigen aan te drijven. We starten het project bescheiden op met een studie van de AGV (automated guided vehicle). Deze voertuigen zijn niet enkel industrieel maar zien we ook meer en meer in het particulier circuit. Hierbij kan gedacht worden aan automatische grasmaaiers of stofzuigers.
Dit project entte zich op een AGV die ontwikkeld werd voor educatieve doeleinden in de studierichting Elektromechanica.
De hindernissen die bij deze studie bovenkwamen gaven een beter beeld om in een mogelijk volgend project deze technologie te extrapoleren naar zwaardere en grotere voertuigen.