AGV’s (Automated Guide Vehicles) zijn industriële rijdende robots die voornamelijk interne logistieke transporttaken uitvoeren en zijn voorzien van een navigatiesysteem. Door de jaren heen zijn deze navigatiesystemen geëvolueerd van routebegeleiding, naar een twee-dimensionale locatiebepaling waarbij alle soorten van navigatiesystemen actueel nog worden toegepast. Kenmerkend hierbij is dat een AGV uitgerust is met één navigatiesysteem. Echter heeft elk navigatiesysteem steeds zijn beperkingen. Hierdoor treden er regelmatig conflictsituaties op tijdens de ontwerpfase. Het wegwerken van verschillende conflictsituaties gebeurt door voornamelijk toegevingen te maken op vlak van budget, AGV traject... Door deze evolutie worden technologieën goedkoper en compacter waardoor systemen zoals een gyroscoop of een IMU (Inertial Measurement Unit) hun weg vinden naar AGVs. Het gebruik van een gyroscoop leidt echter tot nieuwe beperkingen. Zo dient een gyroscoop/IMU op regelmatige basis op nul gesteld te worden.
Dit onderzoek wil een nieuwe dimensie toevoegen door enerzijds een navigatiesysteem te ontwikkelen op basis van barcodes waarbij de kenmerken en voordelen van routebegeleiding en twee-dimensionale locatiebepaling worden gecombineerd. Anderzijds wil het onderzoek het gebruik van twee navigatiesystemen op één AGV onderzoeken. Tot slot wordt er onderzocht of het barcode systeem geschikt is voor nulstelling.
Volgende onderzoeksvragen zullen de leidraad worden tijdens het onderzoek:
- Welke software oplossingen zijn er nodig om een AGV te laten omschakelen van een hoofdnavigatiesysteem naar een back-upnavigatiesysteem en vice versa?
- Welke software oplossingen zijn er nodig om AGV gyroscopen en/of IMU’s op nul te stellen m.b.v. een barcode navigatiesysteem?
Als doel wordt gesteld om de nodige analyses te ontwerpen en software te ontwikkelen, in de vorm van een software bibliotheek en in gebruik te nemen op een reële AGV.