Hoe kunnen merken hun verpakkingen effectief verduurzamen?
Verpakkingen en duurzaamheid... het is geen gemakkelijk huwelijk. Er wordt veel duurzaamheid geclaimd, maar in de praktijk zijn er weinig echt duurzame voorbeelden. Er zijn veel obstakels voor een merk of designer om over te stappen naar minder, meer duurzame of herbruikbare verpakkingen. Om hierbij de juiste keuzes te maken, moet je als designer of communicatieprofessional met veel rekening houden (logistiek, bescherming, voedselveiligheid, wettelijke vereisten, ...). Uit de vele gesprekken gevoerd tijdens dit onderzoek blijkt dat er nog een lange weg te gaan is rond kennis over de verduurzaming van verpakkingen.
Met dit onderzoek willen we correcte informatie geven over duurzame verpakkingsstrategieën en deze tastbaar maken aan de hand van cases.
Probleemschets
De reductie en verduurzaming van verpakkingen is een complex thema met veel afwegingen. Soms kan de verpakking volledig weggelaten worden, soms kan het met minder of met een slimmer ontwerp en soms is een herbruikbare verpakking de meest duurzame oplossing.
Een verpakking is nog steeds een belangrijk touchpoint om over een merk te communiceren en dit vormt één van de obstakels om over te schakelen naar meer duurzame verpakkingen. Betere informatieverspreiding over misvattingen, de veranderende wetgeving en de aanreiking van strategieën kan bijdragen om dit obstakel te overwinnen.
Binnen dit onderzoek richten we ons op iedereen die betrokken is bij het in de markt zetten van een product, met een focus op communicatieprofessionals en grafische of brand designers.
Resultaten
Aan de hand van een strategisch framework bieden we informatie en inspiratie voor de verduurzaming van de verpakking.
Onderzoeksmethode
- Via deskresearch verzamelden we academische en vakgerichte informatie omtrent herbruikbare verpakkingen en promotiemateriaal, de impact van verpakkingen, alternatieve communicatievormen, etc.
We verzamelden en bestudeerden cases van bedrijven die inzetten op de vermindering of weglating van (single-use)verpakkingen .
We voerden expertinterviews met branding- en packagingexperten en met professionals betrokken bij de ontwikkeling of het in de markt zetten van verpakkingen.