Achtergrond
De noodkreet om fossiele brandstoffen te vervangen door duurzame energie klinkt de laatste jaren al maar luider. Vanuit het werkveld is er een toenemende interesse om te investeren in e-mobility en hernieuwbare energieopwekking. Bedrijven en particulieren stellen zich steeds vaker de vraag of het (reeds) haalbaar is om over te schakelen naar elektrisch rijden. Vast staat dat het wagenpark volledig zal elektrificeren. Voorliggend onderzoeksproject wil in samenwerking met werkveldactoren nagaan waar de pijnpunten op technische en economische vlak precies zitten.
Doel
In de energietransitie is het kunnen garanderen van de energiebevoorrading essentieel. In dit project willen we specifiek inspelen op de nieuwe mogelijkheden die deze evolutie biedt. Vertrekpunt is de idee dat de batterij van een elektrische wagen ook een energiebron kan zijn voor een wooneenheid en in het licht daarvan eventuele energiebevoorradingsproblemen kan opvangen. Immers, gezien de snelle evolutie van batterijen in elektrische wagens zou een volledige afschakeling van het net (ofte "off-grid") tot de mogelijkheden kunnen behoren. Hiertoe dient er een denkshift te worden gemaakt van V2G (vehicle to grid) naar G2V (grid to vehicle).
Volgende onderzoeksvragen staan centraal:
- In welke mate is off-grid mogelijk via een beperkte batterij in een wooneenheid en via een autobatterij van een elektrische auto?
- Hoeveel elektriciteit dient er via de auto overgeladen te worden naar de (woning)batterij gedurende een gans jaar om off-grid te kunnen gaan?
- Wat zijn de kritische maanden (perioden) gedurende een jaar om deze off-grid te kunnen realiseren in een wooneenheid?
Output
In het kader van het project werd een gebruiksvriendelijke simulatietool ontwikkeld welke rekening houdt met de verschillende parameters die van belang zijn i.f.v. de realisatie van een off-grid installatie. De tool kan je hier downloaden.