Overslaan en naar de inhoud gaan
project

Effectieve communicatiestrategieën voor eco-bewust handelen (Sustainable Mindsets)

Probleemstelling

Duurzaamheidscommunicatie speelt een cruciale rol voor bedrijven in het licht van de klimaatuitdagingen en de nieuwe EU-richtlijn CSRD, die vanaf 2024 grote bedrijven verplicht tot gedetailleerde duurzaamheidsrapportages. Communicatieprofessionals moeten duurzaamheid ethisch en effectief overbrengen en daarbij gedragsverandering bij consumenten stimuleren. Onderzoek toont aan dat kennis over duurzaamheidscommunicatie verspreid is over meerdere disciplines, wat het moeilijk maakt voor professionals om tot een samenhangend overzicht te komen. 

Onderzoeksvragen
  1. Welke consumententypologieën gerelateerd aan duurzaamheidsmarketing- en communicatie zijn reeds geïdentificeerd en wat zijn daarbij hun onderscheidende kenmerken (demografisch, psychografisch, gedragsmatig, …)?  
  2. Welke wetenschappelijke modellen en strategieën van gedragsverandering zijn voorhanden die kunnen worden toegepast op de context van eco-bewust handelen
  3. Welke kennis is voorhanden over de effectiviteit van deze strategieën en de noodzakelijke randvoorwaarden die moeten vervuld zijn om de beschreven strategieën te doen werken?  
  4. Welke praktijkvoorbeelden kunnen we terugvinden van duurzaamheidscampagnes en acties door Vlaamse profit- en non-profitorganisaties die op innovatieve wijze stimuleren tot gedragsverandering en in hoeverre sluiten deze acties aan bij de in de literatuur beschreven modellen en strategieën van gedragsverandering?  
Methode

Systematische literatuurstudie: We bestuderen zowel de academische als de vakliteratuur met betrekking tot:

  • bestaande wetenschappelijke modellen en strategieën van gedragsverandering, inclusief hun effectiviteit; 
  • consumententypologieën m.b.t. duurzaam denken en handelen.

Verzameling van usecases en good practices: We verzamelen voorbeelden uit de praktijk van initiatieven en campagnes van Vlaamse profit en social profit organisaties die eco-bewuster consumentengedrag tot doel hebben. Speciale aandacht gaat uit naar de evaluatie van hun effectiviteit, indien hierover informatie beschikbaar is.  

Geplande resultaten

We ontwikkelen ondersteunend materiaal voor een lesmodule met als doelgroep communicatieprofessionals in opleiding. Deze module zal worden geïntegreerd in het Sustainable Minds-onderwijsontwikkelingsproject. Verder verspreiden we kennis via lezingen en een whitepaper.