Overslaan en naar de inhoud gaan
project

Gezondheidspromotie via sociale media (SHARE)

Probleemschets

Moeders van jonge kinderen worden sterk beïnvloed door berichten van influencers op sociale media. Het is niet duidelijk waar de inhoud van deze berichten vandaan komt en dus twijfelachtig of deze berichten wetenschappelijk onderbouwd zijn. Er is weinig bekend over vaders die zich via sociale media informeren over de zwangerschap en het opgroeien en de ontwikkeling van nul tot acht-jarigen. Informatie over zwangerschap en de opgroei van jonge kinderen ophalen op sociale media houdt risico’s in. Misinformatie omtrent gezondheid en preventie is een actuele bekommernis voor zowel gezondheidsprofessionals als vanuit een maatschappelijk perspectief. Daarnaast blijkt gezondheid één van de onderwerpen waar het vaakst misinformatie over verspreid wordt via sociale media.

Professionele zorgverleners hebben een belangrijke rol in het verstrekken van neutrale en evidence-based informatie over preventie en gezondheid. Sociale media zijn één van de kanalen die zij kunnen hanteren om deze informatie te verstrekken. Hiervoor is er nood aan ‘digitale wijsheid’ bij zorgverleners zodat zij in staat zijn om digitale informatie en communicatie verstandig te gebruiken en de gevolgen hiervan kritisch te beoordelen. Zorgverleners geven aan dat het niet altijd eenvoudig is om desinformatie te herkennen.

Vroedvrouwen en ergotherapeuten zijn experten bij uitstek wanneer het gaat om de ondersteuning van de transitie naar ouderschap en de normale ontwikkeling van het jonge kind (nul tot acht jaar). Ook zij erkennen het belang van sociale media als een ‘tool’ om kennis te verspreiden, maar geven aan nood te hebben aan educatie hoe zij sociale media op een slimme en correcte manier kunnen inzetten.

Doel

Dit project wil concrete tools aanreiken aan zorgverleners om ouders van jonge kinderen enerzijds te behoeden voor misinformatie rond gezondheid op sociale media en anderzijds hen te ondersteunen in het maken van gezondheidsgerelateerde keuzes in de zorg voor hun kind.
 

Dit praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek zal daarom:

  1. In kaart brengen hoe zorgverleners sociale media momenteel gebruiken ter ondersteuning van aanstaande ouders en ouders van jonge kinderen en voor hun eigen professionalisering;
  2. Goede voorbeelden zoeken rond de inzet van sociale media voor gezondheidsbevordering van jonge kinderen en hun ouders;
  3. Nagaan wat de inhoud van sociale mediaberichten zijn en wat de ervaringen van de ontvangers (lees: ouders van jonge kinderen) zijn;
  4. De determinanten beschrijven van neutrale, evidence-based adviezen rond gezondheidspromotie in sociale media content en aangeven hoe deze berichten het best verspreid kunnen worden.

Voor meer info over het project kan je contact opnemen met Vanessa De Bock.