Het project ‘The Imaginary Friend: co-creatie educatieve toolkit’ gebruikt de gelijknamige virtual reality-beleving om reflectie en dialoog rond mentaal welzijn te stimuleren in de eerste graad secundair onderwijs. De VR-beleving 'The Imaginary Friend' nodigt je uit om het denkbeeldige vriendje te worden van Daniel, een jongen die net zijn mama is verloren en met veel fantasie zijn gevoelens een plek probeert te geven. Hij wordt helaas niet altijd goed begrepen door zijn omgeving. Via een positief verhaal en zonder te problematiseren willen we met deze VR-beleving bewustwording creëren rond mentaal welzijn en het taboe rond rouw actief doorbreken. De immersieve kracht van virtual reality slaagt erin deze thema’s op speelse manier invoelbaar te maken en dialoog op te starten bij jongeren van 12-14 jaar.
Aan de hand van co-creatie met leerkrachten ontwikkelen we een duurzame methode (bv. toolkit, vorming,...) om:
- deze VR te democratiseren en makkelijk inzetbaar te maken in de schoolcontext;
- leerkrachten tools te bieden om in dialoog te gaan over mentaal welzijn.
In de co-creatiesessies met leerkrachten krijgt de methode vorm, en wordt expertise rond welzijn (CGG Andante) en film- en gamewijsheid (JEF) gedeeld. Deze betrokken leerkrachten gaan de methode uittesten in de klas, waarbij de effectiviteit en impact op de leerlingen wordt gemeten. In schooljaar 2026-2027 presenteren we de finale methode en de learnings aan het onderwijs, socio-culturele organisaties en welzijnspartners. Hiervoor organiseren we twee evenementen bij partners AP Hogeschool en CGG Andante. Tot slot reist deze finale methode nog naar 34 verschillende klassen.