De recente PISA-resultaten tonen een achteruitgang in de leerresultaten bij de Vlaamse jongeren van 15 jaar. Leerkrachten in het secundair onderwijs staan voor een uitdaging: hoe kunnen ze hun leerplandoelen bereiken bij deze jongeren (De Meyer, Janssens, & Warlop, 2019).
Onderzoek in het basisonderwijs toont aan dat een belangrijke voorspeller van betere schoolprestaties, taakgericht werken, gestimuleerd kan worden door fysieke activiteit te combineren met cognitieve taken (Mullender-Wijnsma et al., 2015). In het secundair onderwijs verlopen de lessen overwegend zittend en worden er nog weinig inspanningen geleverd om het sedentair gedrag van jong-adolescenten te doorbreken en beweging in de lessen te integreren (De Decker, Steenhuyzen, & Vansteenkiste, 2016). Sedentair gedrag heeft daarboven een negatieve invloed op de concentratie en taakgerichtheid van leerlingen (Grieco, Jowers, Errisuriz, & Bartholomew, 2016; Phelps et al., 2018).
Bewegingsintegratie (BI) houdt alle activiteiten in die men tijdens de les toepast met het doel kennis, vaardigheden en attitudes van leerlingen te versterken enerzijds, en het verhogen van de fysieke activiteitsgraad anderzijds (Vandebroek, Geunes & Rutten, 2019).
Onderzoeksdoelen binnen dit praktijkwetenschappelijk onderzoek
- Inventarisatie van kenmerken en werkvormen bewegingsintegratie voor de 1e graad secundair onderwijs.
- Implementatie van bewegingsintegratie door vakleerkrachten van de 1e graad secundair onderwijs via een teacher design team.
Methodologie
Bovenstaande doelen worden gerealiseerd d.m.v. een literatuurstudie, een survey die de ervaring met bewegingsintegratie van leraren peilt en een actiegericht onderzoek in twee Antwerpse scholen, in samenwerking met MOEV.