Overslaan en naar de inhoud gaan
project

PrevaCube

De grote lacune in (onderzoek naar) gezondheidspromotie is de daadwerkelijke vertaling van interventies in kader van gezondheidspromotie naar effectief gezonder gedrag. Met de aankoop van een ‘Immersive Touring Cube’ (ITC) wil het onderzoeksteam projecten uitvoeren binnen de domeinen gezondheidspromotie en preventie. Het effect van interventies, mogelijk gemaakt door deze infrastructuur, stelt de betrokken onderzoekers in staat om (gezondheids)zelfmanagement en gedragsverandering te beïnvloeden. Binnen deze immersieve ruimte (met interactieve wanden) wil men het brede publiek onderdompelen in ervaringen die het bewustzijn rond een gezonde levensstijl vergroten en gezond gedrag promoten

De ITC is een mobiele interactieve installatie, een ‘immersieve’ ruimte waarbij op alle (4) wanden kan worden geprojecteerd. De projecties worden gebruikt als één geheel en dit zorgt voor een bepaalde ‘sense of presence’ bij elke deelnemer. Deze ‘sense of presence’ beschrijft men best als een gevoel van aanwezigheid in of een onderdeel zijn van de virtuele omgeving waarin men zich bevindt. De mate waarin iemand zich niet meer bewust is van de omgeving (graad van immersie) buiten deze virtuele omgeving bepaalt mee hoe een deelnemer deze ervaring transponeert naar de realiteit. De hypothese die men stelt is dat door de onderdompeling van deelnemers in een virtuele ervaring men gedrag in de realiteit kan beïnvloeden. Voorlopig zijn onderzoeken naar het transponeren van virtuele ervaringen, veelal door VR-brillen, naar de realiteit gefocust op training en educatie (Mestre, 2005). Het onderzoeksteam wil van deze technologie gebruik maken om het grotere publiek te sensibiliseren en gezonde levensstijl te promoten en het effect hiervan op hun gedrag (gezonde levensstijl en/of gedragsverandering) te onderzoeken. 

Het onderzoeksteam werkt projecten uit vanuit een positieve en sterk empowerende visie, waarbij een lang maar bovenal gezond leven centraal staat. Zo kan men enerzijds lichaamsbeweging stimuleren en een actieve levensstijl promoten door via de interactieve wanden de deelnemer te motiveren om te bewegen. Sedentair gedrag verminderen door interactieve immersieve ervaringen aan te bieden op locatie bij bedrijven zou werknemers ‘on the spot’ meer kunnen laten bewegen en resulteren in grotere bewustwording rond beweging na een positieve ervaring. Anderzijds kunnen er ervaringen ontwikkeld worden die mensen bewust maakt en informeert over ergonomische houdingen tijdens een activiteit. Dit met het oog op de preventie van chronische rugklachten of het risico erop te minimaliseren. De ITC laat ook toe om, na de informatieverstrekking, de actie uit te voeren onder begeleiding van interactieve wanden. Dit bevordert bovendien de transfer naar een reële omgeving.

De onderzoekers richten ook hun pijlen op de causaliteit van levensstijl zoals bijvoorbeeld een virtuele wandeling laten maken door een rokerslong en de tunnelblik bij een door alcohol geïntoxiceerd persoon laten ervaren. De mogelijkheden zijn eindeloos in een virtuele omgeving én onderzoek naar de impact van dergelijke (immersieve) interventies is nog steeds beperkt.

Er zijn dus tal van mogelijkheden om deze immersieve ruimte maximaal in te zetten voor onderzoek én dienstverlening. De ITC zal op verscheidene locaties instaan voor de informatieverstrekking, sensibilisering en motivering tot een gezondere levensstijl. Het onderzoeksteam wil de ITC inzetten als medium voor gezondheidspromotie en sensibilisering op grotere schaal. We koppelen dit aan onderzoek naar hoe men zowel fysieke als mentale gezondheid kan ondersteunen en gezond gedrag kan bevorderen bij verschillende doelpopulaties, op een wetenschappelijk onderbouwde manier. Door de koppeling met effectiviteitsonderzoek versterken we de impact van diverse gezondheidspromotieprojecten. De hoofdstandplaats bevindt zich op Campus Noorderplaats in Antwerpen, maar het verplaatsbare karakter zorgt ervoor dat in het kader van onderzoek op diverse settings data kan verzameld worden, zoals bedrijven, ziekenhuizen, secundaire scholen...