Overslaan en naar de inhoud gaan
project

Simulation-based learning in occupational therapy (SIMBA)

Doel van het project

We ontwikkelen een toolbox om simulatie-gebaseerd leren (SBL) te implementeren in verschillende stadia van ergotherapie-programma's, om zo de kloof tussen theorie en praktijk te dichten. SIMBA zal nieuwe methoden bieden voor het onderwijzen, leren en beoordelen van ergotherapie-competenties, zodat studenten actieve deelnemers worden in hun leerproces, meer vertrouwen hebben en competent zijn voor de overgang naar de beroepspraktijk. Op de lange termijn wil SIMBA de kwaliteit, veiligheid en effectiviteit van de ergotherapie dienstverlening verbeteren.

Activiteiten

SIMBA bestaat uit vier werkpakketten, waarin alle activiteiten vervat zijn. De belangrijkste activiteiten van SIMBA zijn:

  • vier literatuurreviews omtrent de theoretische inzichten met betrekking tot implementatie van SBL, professionele competenties, assessment door middel van SBL en user experiences met betrekking tot SBL in de ergotherapie;
  • behoeftenanalyses en gegevensverzameling via kwalitatief onderzoek d.m.v. focusgroepen bij stakeholders;
  • de ontwikkeling van SBL-materiaal gebaseerd op voorgaand onderzoek (zie resultaten);
  • validatie van het ontwikkelde assessment en scripts;
  • disseminatie.

Het SIMBA-project is een samenwerking tussen AP hogeschool in België, University of Applied Health Sciences ZVU in Kroatië, Joanneum University of Applied Sciences in Oostenrijk, Istanbul Medipol University in Turkije en University of Turku in Finland. Alle partners werken samen aan verschillende activiteiten binnen de werkpakketten, aangezien deze onderling verbonden zijn en op elkaar voortbouwen.

Resultaten

SIMBA streeft naar de ontwikkeling van:

  • een SBL framework van ergotherapie-competenties;
  • richtlijnen voor de toepassing van SBL in ergotherapie-opleidingen;
  • een geldige en betrouwbare SBL-assessment;
  • gestructureerde case-based digitale/hands-on scenario's;
  • een SBL-handleiding voor docenten;
  • een gevalideerd leer- en disseminatie-webplatform, beschikbaar in de 5 officiële talen van de partnerorganisaties en klaar om toe te passen en te verspreiden in verschillende stadia van Europese ergotherapie-programma's.