Overslaan en naar de inhoud gaan
project

Toelatingsproef Graduaatsopleidingen 3.0 (TPG 3.0)

Context

Tussen 2019 en 2021 ontwikkelden en valideerden de Associatie KULeuven en de AP Hogeschool de Vlaanderen brede Toelatingsproef voor Graduaatsopleidingen (TPG). De toelatingsproef geeft kandidaat-studenten zonder diploma secundair onderwijs de mogelijkheid om in te stromen in een graduaatsopleiding aan een hogeschool, wanneer ze slagen voor de toets.

In een vervolgproject, dat liep in 2021 en 2022 breidden we de vaste set aan toetsvragen uit tot een vragenpoel waaruit studenten willekeurig vragen krijgen aangeboden. We valideerden ook deze vragenpool via een pilootafname. Bij de afname van de proeven in het academiejaar 2022-2023 stelde de associatie KULeuven vast dat het slaagpercentage met 10% daalde. Via het project TPG 3.0 willen de Associatie KULeuven en de AP Hogeschool achterhalen wat de oorzaak van deze daling.

Projectdoelen en onderzoeksvragen

Het doel van het TPG 3.0-project voor de AP hogeschool is om een verklaring te vinden voor de daling in het slaagpercentage. Daarbij onderzoekt het project drie hypothesen:

  1. De TPG-items die in het voorgaande project werden ontwikkeld blijken onvoldoende valide of betrouwbaar en dit vertekent de scores van studenten.
  2. De samenstelling van de groep kandidaat-studenten is veranderd en dit is gerelateerd met het slagingspercentage.
  3. De TPG op basis van de nieuwe itempool is daadwerkelijk moeilijker, maar selecteert nog wel de juiste studenten.
Aanpak

Om de eerste hypothese te onderzoeken, voeren we analyses (via de Item Response Theory) uit op de toetsvragen uit de itempool bij de kandidaat-studenten die deelnamen aan de TPG in academiejaar 2022-23.

Om de tweede hypothese te onderzoeken, analyseren we bestaande data bij vier cohorten aan kandidaat-studenten die de TPG invulden. We verkennen significante veranderingen in achtergrondkenmerken en analyseren in welke mate deze de kans op slagen, totaalscore op TPG en scores op specifieke toetsonderdelen kunnen voorspellen.

Om de derde hypothese te beantwoorden linken we de gegevens van kandidaat-studenten die succesvol zijn op TPG met gegevens inzake studiesucces in het eerste jaar hoger onderwijs. We onderzoeken of studenten die instromen via TPG even succesvol zijn als studenten die instromen met een diploma secundair onderwijs. We gaan na in welke mate de totaalscore op TPG en scores op specifieke toetsonderdelen voorspellend zijn voor studierendement (= % verworven credits) en studieprestaties (= gemiddelde score). 

Resultaten van het onderzoek kunnen ertoe leiden dat items uit de itempool worden verwijderd, dat de manier waarop items worden getrokken uit de itempool wordt aangepast of dat de normering voor TPG wordt geactualiseerd.

Verwachte realisaties

Voor elk van de hypotheses wordt een onderzoeksrapport geschreven. De voornaamste resultaten worden gebundeld in een presentatie die wordt gepresenteerd aan de stuurgroep van de toelatingsproef. De voornaamste resultaten zullen verder worden gedissemineerd via sociale media.

Partners en samenwerking

Het project loopt in samenwerking met en onder coördinatie van de associatie KULeuven.