Overslaan en naar de inhoud gaan

Spot op: Lithium-ion batterijen

Wat is nu eigenlijk het probleem met lithium-ion batterijen? Ze werken toch fantastisch? Klopt, want ze kunnen erg veel energie opslaan (genoeg om auto’s op te laten rijden), ze hebben geen geheugeneffect (dus mag je ze om het even wanneer laden zonder het risico te lopen ze daarbij te beschadigen) en na enkele weken in de kast liggen, zit er nog steeds even veel energie in. Dat zijn alle redenen waarom we ze wél graag gebruiken. Moeten we er dan bang van zijn? Dat niet, maar we moeten er wel voorzichtig mee omgaan.

 

Een speciaal beestje

Als een lithium-ion batterij een dier was, dan was het wellicht een honingdas: enorm veel pit in een kleine verpakking, erg intelligent, maar ook sacherijnig. O wee als hij niet tevreden is, maak dan maar dat je weg bent. En ontevreden is hij bijzonder snel.

 
Het rode gebied in onderstaande figuur geeft aan wanneer een lithium-ion cel niet tevreden is. Een lithium-ion cel is de kleinste bouwsteen van een lithium-ion batterij. Hiervan zitten er tientallen in een elektrische fiets, en duizenden in een elektrische auto.

Figuur 1: tevredenheid van een lithium-ion cel

 

Zoals het rode gebied laat zien is een lithium-ion cel vaak niet tevreden waardoor deze kan gaan branden, dat noemen we een thermal runaway. In de cel vormt zich dan een thermisch proces dat op hol slaat en wat extra vervelend is, is dat je dit niet kunt blussen: éénmaal op gang zit er niet veel anders op dan te wachten tot het voorbij is. Het enige wat je kan doen – bv. in het geval van een elektrische wagen - is koelen met veel water; kleinere batterijen branden vaak snel en erg hevig uit nog voor je er iets aan kan doen. 

En dan is er nog de dikke witte rook. Binnen enkele seconden is een ruimte helemaal met rook gevuld zodat je weinig of niets meer kan zien. De rookgassen zijn ook erg giftig, irriterend én brandbaar waardoor een brandweerman in zo’n geval meestal een zuurstoffles moet gebruiken.

 

Temperatuur

Een lithium-cel heeft het graag niet te warm of te koud. Onder 0°C en boven 60°C zal de cel zelfs beschadigd worden wanneer hij op dat moment wordt gebruikt. En eigenlijk heeft een cel het zelfs liefst warmer dan 4°C en kouder dan 45°C. Daarbuiten zal ze wel werken, maar een te zware belasting zal de cel beschadigen.

Een lithium-ion cel heeft zoals elke elektronische component een inwendige weerstand of impedantie. Wanneer er stroom door vloeit zal ze zichzelf verwarmen. Hierdoor kan een cel toch werken bij temperaturen lager dan 0°C zolang ze zelf maar warmer is. Eénmaal afgekoeld is het geen goed idee de cel te laten werken, dan zal ze beschadigd worden.

Een lithium-ion cel heeft zoals elke elektronische component een inwendige weerstand of impedantie. Wanneer er stroom door vloeit zal ze zichzelf verwarmen. Hierdoor kan een cel toch werken bij temperaturen lager dan 0°C zolang ze zelf maar warmer is. Eénmaal afgekoeld is het geen goed idee de cel te laten werken, dan zal ze beschadigd worden.  

Dit is toch iets waar we rekening mee kunnen houden? 
Jazeker, dat kunnen we. Wij niet alleen. De elektronica die wordt toegevoegd houdt dit ook in het oog. Zo zal een elektrisch voertuig niet toelaten dat een lithium-ion batterij te zwaar wordt belast bij te koude temperaturen. Regeneratief remmen bv. zal misschien niet werken in de winter wat dan weer z’n effect heeft op de range.

 

Spanning

Een cel heeft liefst een spanning tussen de 3 en 4.5V, afhankelijk van het type cel. Daaronder en -boven zal de cel beschadigd raken wat de capaciteit en ook de levensduur negatief zal beïnvloeden.
Ook hier is het de toegevoegde elektronica die het moet regelen en dat is een serieuze uitdaging. Weet je nog dat die honingdas bovenmatig intelligent was? Het is verrassend hoe geavanceerd een lithium-in batterij is en hoeveel elektronica wordt toegevoegd om de goede werking in het oog te houden en eventueel bij te sturen.

Figuur 2: Hoe krijgen we een Lithium-ion batterij in de groene zone?

 

 

Het is niet simpel

Lost de elektronica dan alles op? Veel, maar niet alles want soms worden er ook handelingen gevraagd van de gebruiker. 

  • Zo kan het voorkomen dat op een fietsbatterij de opmerking staat om de eerste twee keren volledig te laden en te ontladen. 
  • Soms wordt het afgeraden om een lithium-ion batterij altijd in de lader te laten.
  • Soms is dat zelfs juist aangewezen.
  • Soms zal een batterij in slaapmodus geraken als ze te lang stilstaat zonder gebruikt te worden; dan moet de gebruiker iets doen om de batterij terug te wekken.

Dat lijkt allemaal erg tegenstrijdig. Hoe weten we dan wat we moeten doen?  
Luister naar de instructies van de fabrikant!! De fabrikant is de enige die diepere inzichten heeft in de specifieke werking van diens batterijtechnologie.

 

Verschillende soorten

Er zijn ontzettend veel verschillende soorten lithium-ion cellen en een veelvoud aan batterijen. Cellen kunnen cilindrisch zijn (dat is de vorm die we meestal zien), soms zien cellen eruit als vierkante pannenkoeken (pouch cell), en soms zijn het doosjes die je kunt stapelen (prisma). 
De inhoud van zo’n cel bestaat dan weer uit een waaier aan ingrediënten, die telkens weer voor iets andere eigenschappen (capaciteit, duurzaamheid, hoe snel de cel kan laden en ontladen...) zorgen.

 

Laders

Hoe zit het nu, lang in het stopcontact of niet? Soms wel, soms niet…. Het is sowieso geen goed idee om laders lang in het stopcontact te laten, maar dat ligt vaak aan de lader (zie Spot op: Opladers).

Soms kan het echter nuttig zijn voor een lithium-ion batterij om ‘langer dan nodig’ aan de lader te blijven. Het hangt weeral af van de technologie die een fabrikant toepast. 

Er bestaat zoiets als het balanceren van de cellen. De cellen zijn eigenlijk allemaal een beetje anders: de ene ontlaadt net dat tikkeltje sneller als de andere en zo kan het na een tijd gebeuren dat er drift zit op de verschillende spanningsniveaus van alle individuele cellen. Als er dan geladen wordt en het niveau van alle cellen wordt maximaal verhoogd, kan het zijn dat sommige cellen te veel worden geladen en sommige te weinig. Diegenen die te veel worden geladen, kunnen dan beschadigd geraken. Dat is dan op zijn beurt weer slecht voor de levensduur, de capaciteit en het risico op zelfontbranding. 

Om alle cellen hetzelfde niveau te geven, probeert men ze te balanceren. Dit kan tijdens het laadproces gebeuren waardoor de batterij dan wat meer tijd nodig heeft om te laden tot ongeveer 80% (om alle cellen een gelijke spanning te geven), om tot slot verder te laden tot 100%.

Figuur 3: balanceren van de cellen

 

Hoe dit exact gebeurt is alweer afhankelijk van de technologie, dus van de fabrikant. Als gebruiker hoeven we hier niets van te weten, maar het kan wel betekenen dat het soms goed is om een lithium-ion batterij wat meer tijd aan de lader te gunnen, als dit ook het advies van de fabrikant is.

 

CE

Als er zoveel afhangt van de technologie en de fabrikant, moeten we er zeker van zijn dat we kwalitatieve producten kopen van legitieme fabrikanten. Als consument kunnen we ons hiervan vergewissen wanneer we kiezen voor producten die gehomologeerd zijn voor de Europese markt.
 

CEkeurmerk.jpg

 
Indien het product geen gelijkvormigheidsattest en een CE-label heeft, dan zou het wel eens kunnen dat het product niet voor onze markt bedoeld is of dat de producent ervoor gekozen heeft kosten te besparen door niet alle testen te laten uitvoeren die hiervoor nodig zijn. Als we voor dergelijke producten kiezen, dan kan dit ons zuur opbreken.
Dat geldt trouwens ook voor de laders waarmee we onze producten opladen (zie Spot op: Opladers).

 

Versleten of beschadigd

Beschadigingen die een invloed hebben op de goede conditie van de batterij en de cellen, kunnen door het aantasten van de interne werking leiden tot het uitvallen van het product of zelfs tot brand.

Eenmaal beschadigd kan er een interne kortsluiting ontstaan waardoor de cel zal overgaan tot een op hol geslagen thermische proces. Thermisch, want er komt veel warmte bij vrij, zoveel zelfs dat de cel in brand kan schieten. Dus zelfs als de gebruiker kiest voor een goed product én ervoor zorgt dat de batterij in de juiste omstandigheden gebruikt wordt (pijl verhitting) én de batterij wordt volgens de instructies van de fabrikant correct gebruikt en geladen (trapje kortsluiting en over- en onderladen) dan kan het zijn dat door een ongeval, beschadiging of iets dergelijks, het toch mis loopt.

Figuur 4: Stappen die leiden tot het thermische sneeuwbaleffect

 

 

Preventie

  • Wat kunnen we dan toch zelf doen om het risico te verkleinen?
  • Gebruik enkel kwalitatieve producten.
  • Volg de instructies van de fabrikant nauwgezet.
  • Raadpleeg je fietsenmaker zo snel mogelijk wanneer je bv. ten val komt met je elektrische fiets; het zou dan kunnen dat de batterij intern geraakt is. In afwachting is het een goed plan om de batterij buiten op te slaan. 
  • Laad je toestellen (ook de intacte) sowieso niet op in een vluchtweg: als er brand uitbreekt, zit je in de val en raak je je huis niet meer uit door een felle en hete brand in combinatie met een gifwolk die het zicht blokkeert.
    (In een Nederlandse richtlijn, Circulaire risicobeheersing lithium-ion energiedragers, uitgegeven door de Staatscourant wordt gesproken van vorming van giftige rook die waterstoffluoride en lithiumhydroxide en andere giftige ontledingsproducten bevat. Iets verderop in dit document verwijst men hiernaar via de term ‘gifwolk’)
  • Oude en versleten batterijen voer je liefst zo snel als mogelijk af naar een inzamelpunt of recyclagecentrum. De kleine batterijen (knoopcellen, batterijen van een oude GSM) kunnen via een inzamelpunt in de supermarkt weg. De grotere batterijen (boormachine, fiets, …) worden in een recyclagepark verzameld. Nog grotere batterijen zoals die van voertuigen kunnen enkel door de garage behandeld worden.
  • Het ’s nachts laten laden van toestellen op Lithium-ion batterijen kan voor problemen zorgen. Net zoals dat dit voor de laders een gevaar inhoudt is dit voor batterijen ook risicovol. Lees in onze Spotop over opladers hoe we onze toestellen best opladen. Merk ook op dat het gebruik van rookmelders hier een belangrijke rol speelt.

 

Video's over lithium-ion batterijen

Lithium-ion batterijen workshop Brandweercongres 2021 - Netwerk Brandweer

 

Lithium-ion battery, How does it work? - Lesics


The Battery Basics: Understanding Lithium-Ion, Lead-Acid and More - The Engineers Post


Examples of Lithium Battery Fires - Firechief

 

Safety tips for storing devices with lithium ion batteries at home - CBS New York

 

Bronnen

 

  

 

MEER WETEN?
STEL JE VRAAG AAN HET INFORMATIECENTRUM VAN HET VEILIGHEIDSINSTITUUT