Bij het selecteren van een fietshelm is de beschermingsgraad meestal het kerncriterium. Indien zo’n veilige helm echter niet comfortabel zit, zullen we die daarom niet veel of graag willen dragen. Hieronder bekijken we wat ook naast deze beschermingsgraad nog van belang is.
Om te weten te komen hoe goed een helm bij impact beschermt, maakt men gebruik van een geavanceerde dummy die het menselijk hoofd nauwkeurig nabootst. Zo’n replica is uitgerust met sensoren die zowel lineaire als rotatiekrachten in drie dimensies kunnen vastleggen.
De testopstelling bestaat uit een aluminium pilaar en een betonnen onderstel. Hierop kunnen we zowel een horizontaal als een 45° gekanteld oppervlak monteren, waardoor zowel een loodrechte val als een val tegen een schuin object, zoals een stoeprand, kan worden gesimuleerd. Deze testinstallatie heeft een hoogte van 7 meter en is voorzien van een net aan de zijkant om de dummy op te vangen en de impact te dempen. De helmen die het beste uit zo’n test komen zijn natuurlijk de veiligste.
Na een val of botsing waarbij de helm een zware klap heeft geïncasseerd, is het sowieso tijd om deze te vervangen. Zelfs als er aan de buitenkant geen zichtbare schade is, kan het schokabsorberende vermogen sterk verminderd zijn. Daarom is het ook sterk afgeraden om tweedehands helmen te kopen, aangezien je niet kunt achterhalen wat ze hebben doorstaan.
Een nieuwe technologie voor fietshelmen is MIPS. Bij een helm met MIPS kan de binnenschaal van de helm een beetje draaien ten Een nieuwe technologie voor fietshelmen is MIPS (Multi-directional Impact Protection System). Bij een helm met MIPS kan de binnenschaal van de helm een beetje draaien ten opzichte van de buitenschaal. Daardoor zou de helm beter beschermen als je bijvoorbeeld glijdend op het wegdek terecht komt.
Ook al biedt de fietshelm zonder MIPS de minimaal verplichte bescherming, volgens het VIAS Institute is het altijd een goed idee om voor een MIPS-helm te kiezen als je budget dat toelaat. Meestal is het prijsverschil niet zo groot.
Een fietshelm moet een CE-markering hebben. Dit geeft aan dat een product volgens de fabrikant aan alle Europese normen voldoet in verband met veiligheid, gezondheid en milieubescherming. Ook de specifieke markeringen EN 1078 (voor volwassenen) en EN 1080 (voor kinderen) moeten aanwezig zijn. Zo weet je met zekerheid dat je helm ook effectief getest is op zijn veiligheid.
Het kinderhoofd is bijzonder kwetsbaar en vereist optimale bescherming. Een perfecte pasvorm is essentieel voor kinderhelmen. Laat je kind daarom verschillende modellen passen om te bepalen welke het meest comfortabel zit. Een helm die knelt, te los zit, of te zwaar is, zal een kind niet graag dragen en snel afzetten. Koop daarom geen fietshelmen voor kinderen online – de kans dat de helm om één van deze redenen niet voldoet is erg groot!
In tegenstelling tot helmen voor volwassenen - waar veiligheid boven uiterlijk wordt gesteld - is het bij kinderhelmen belangrijk dat ze er leuk en aantrekkelijk uitzien. Kinderen zijn eerder geneigd een helm op te zetten als ze deze mooi vinden. Hoe levendiger de kleuren en motieven, hoe aantrekkelijker. Reflecterende stickers kunnen worden toegevoegd voor een betere zichtbaarheid.
Voor fietshelmen voor jonge kinderen is er een aparte norm EN 1080. Bij helmen die aan deze norm voldoen schiet de kinband los als er een bepaalde kracht op komt. Dit om stikken te voorkomen bij het spelen met de helm.
Op een speedpedelec of snelle elektrische fiets kunnen veel hogere snelheden worden bereikt dan op een gewone elektrische fiets. Het is dan ook wettelijk verplicht om een helm te dragen op een speedpedelec. Een reguliere fietshelm voldoet hier echter niet.
Je kunt kiezen tussen een bromfietshelm of een speciale speedbikehelm die voldoet aan de Europese veiligheidsnorm EN 1078 en extra bescherming biedt aan de slapen en het achterhoofd. Een goede pasvorm is ook hier van groot belang. Kies een helm in de juiste maat, met stevige riempjes en een verstelbare binnenring die aan je hoofdomtrek kan worden aangepast.
Speedbikehelmen met ingebouwde reflectoren en lampjes verbeteren je zichtbaarheid in het verkeer.
Een vizier kan handig zijn om stof, insecten en sterke wind uit je ogen te houden bij hoge snelheden. Dit is geen overbodige luxe.
Een specifieke Europese norm bestaat hier niet voor, maar wel een Nederlandse, de NTA 8776. Die norm houdt rekening met betere ventilatie, de aanwezigheid van een vizier en een betere schokbescherming.
Een helm moet tijdens een val of botsing stevig op het hoofd blijven zitten, anders is deze nutteloos. Een aantal verschillende modellen in de winkel passen is dus van groot belang.
Alle helmen zijn aanpasbaar aan de hoofdomtrek van de drager. Dit gebeurt meestal met een verstelbare riem aan de binnenkant, soms met verschuifbare elementen of een draaiknop. Helmen zijn beschikbaar in diverse maten, elk met een verstelbaar bereik van 4 tot 6 centimeter. Er zijn al helmen verkrijgbaar voor hoofdomtrekken vanaf 44 cm, geschikt voor baby's van ongeveer 8 maanden oud.
Tijdens zonnige dagen kan het onder een helm behoorlijk warm worden. Ventilatieopeningen bieden verlichting en koeling. Veel openingen in een helm betekenen niet noodzakelijk dat deze minder stevig is, zoals blijkt uit tests. Soms zijn deze openingen voorzien van gaas om insecten buiten te houden.
De aard van heel wat ongevallen leidt tot discussie over het al dan niet verplicht stellen van fietshelmen.
Neurochirurgen benadrukken dat het dragen van fietshelmen aanzienlijk beschermt tegen schedel- en hersenletsels. Ze suggereren dat het verplichten van fietshelmen echter averechts kan werken en pleiten voor sensibilisering en verbeterde fietsinfrastructuur.
De Fietsersbond deelt dit standpunt en benadrukt dat verplichting negatieve gezondheidseffecten kan hebben, zoals verminderde fietsactiviteit en meer gezondheidsproblemen. Er wordt voorgesteld (13/8/23) om tot een bepaalde leeftijd verplichte fietshelmen te overwegen om sociale druk te verminderen bij jongeren.
MEER WETEN?
|