'People always talk about reputations' ... wellicht jij ook. In een nieuw boek legt AP-lector en marketingspecialist Frederik Picard stapsgewijs uit hoe je je merk kan opbouwen, betekenis kan geven en positioneren. Ook vertelt hij waarom de bacheloropleiding Bedrijsmanagement met afstudeerrichting Marketing zo boeiend kan zijn.
Van waar is het idee gekomen om een boek te schrijven?
Enkele jaren geleden werkte ik voor mijn marketing- en communicatiebureau Reputations een methodiek uit om merken op een systematische wijze te kunnen positioneren, betekenis te geven en te profileren. Op één A4 vatte ik de marketing- en communicatiestrategie van een merk samen in een zogenaamde ‘Reputatiewijzer'. Die manier van werken sloeg enorm aan bij mijn klanten. Zowel marketing- en communicatiespecialisten als mensen die niet onderlegd waren in de materie begrepen door ons driestappenmodel in één oogopslag waar ze met hun merk naartoe moesten gaan. Vervolgens begon ik deze methodiek ook te gebruiken in de vakken die ik op de hogeschool doceer, en ook studenten waren er meteen mee weg. Daardoor groeide het idee om de methodiek ook in een boek neer te schrijven, zodat iedereen er zelf mee aan de slag kan gaan.
Welke vakken doceer je bij AP Hogeschool?
Ik ben naast managing partner van Reputations ook deeltijds marketinglector bij AP. Ik geef al enkele jaren de vakken kwalitatief en kwantitatief marktonderzoek. Daarnaast geef ik ook het vak content marketing en organiseer ik samen met enkele collega’s het postgraduaat Content Marketing, een unieke opleiding in Vlaanderen.
Hoe ben je aan je boek begonnen?
Anderhalf jaar geleden ben ik beginnen te schrijven. Dat was niet evident, want het was iets dat ik naast al mijn andere bezigheden moest doen. In het begin was het maar een ruw idee dat nog helemaal moest uitgewerkt worden. Samen met mijn collega’s zijn we op zoek gegaan naar een goed boekformat. Dat vonden we in een soort van Q&A: aan de hand van 20 concrete vragen over merkopbouw wilde ik de lezer door het proces leiden. Ik wilde bovendien geen dik boek schrijven: ik hou er van om zo snel mogelijk to the point te komen, want ik weet dat mensen tegenwoordig niet graag te veel lezen voor er zelf aan te beginnen. Dat bleek een juiste keuze. Toen ik een eerste versie van het boek liet lezen door een vriend, was hij zeer enthousiast. Hij was geen vakexpert maar kwam in zijn functie wel geregeld in aanraking met marketing- en communicatievraagstukken en herkende heel veel zaken uit het boek. Hij had het in één ruk uitgelezen en gaf me waardevolle feedback. Dat was tegelijk een mooi compliment en een stimulans om verder bij te schaven.
Hoe ben je bij uitgeverij LannooCampus terechtgekomen?
Toen ik op een vergadering met mijn collega’s van het postgraduaat Content Marketing aan mijn collega Chris Van Gils vertelde over mijn plannen met het boek, raadde ze me aan contact op te nemen met LannooCampus. Ik had nog geen enkele uitgeverij gecontacteerd en wist totaal niet wat te verwachten. LannooCampus stond met stip op één van uitgeverijen, maar ik wist helemaal niet of ze wel interesse zouden hebben. Door de push van Chris trok ik mijn stoute schoenen aan en contacteerde ik hen. Toen ik het idee voorstelde aan de uitgever bij LannooCampus, was hij onmiddellijk verkocht. En nu ligt het boek dus in elke boekhandel in Vlaanderen en Nederland. Iets waar ik heel erg fier op ben.
Heb je tips voor de studiekiezer? Waarom zouden ze voor marketing moeten kiezen?
Ik vind marketing een ongelooflijk boeiend vakgebied dat nooit stil staat. Het is vooral de combinatie van een aantal aspecten die de afstudeerrichting zo aantrekkelijk maakt: consumentenpsychologie, data-analyse, creativiteit, digitale skills, verkoopstechnieken… Je wordt als student op heel veel verschillende vlakken gestimuleerd. Ben je nieuwsgierig van aard, heb je interesse in menselijke drijfveren en kan je je gezonde boerenverstand ook omzetten in goed onderbouwde voorstellen? Dan is marketing écht the way to go! Je zit als marketeer later altijd mee in de cockpit van een bedrijf of organisatie, wat je professionele carrière immer boeiend maakt. Geloof me: na zoveel jaar ben ik nog lang niet uitgekeken, laat staan uitgeleerd in mijn job.