Sinds 2019 organiseert AP Hogeschool Antwerpen als enige hogeschool in Vlaanderen het postgraduaat Content Marketing waarin je leert hoe je een uitgekiende contentstrategie kan opzetten. Het postgraduaat is zowel gericht op pasafgestudeerden als op professionals met werkervaring, wat zorgt voor een boeiende kruisbestuiving tijdens de lessen. Benieuwd wat je concreet mag verwachten? Lectoren Chris en Frederik vertellen hoe ze de perfecte programmamix samenstelden, en studenten Dieter, Els, Evelien en Sarah waarom zij zo content zijn van hun keuze voor het postgraduaat Content Marketing.
Content marketing draait niet om kwantiteit maar om kwaliteit. Niet gewoon meer content creëren, maar vooral om betere content creëren. Content die écht iets betekent voor de beoogde doelgroep(en) en een duurzame relatie met het publiek helpt opbouwen. Geen steekvlamstrategie waar telkens grote budgetten naar moeten gaan, maar een uitgekiende contentstrategie die op lange termijn rendeert en vlot stormen kan doorstaan.
Lector Chris Van Gils: "Het waren woelige tijden. We zijn met ons postgraduaat pre-corona begonnen, en halverwege moesten we plots alles digitaal organiseren. Dat vergde wel wat flexibiliteit van zowel onze gastdocenten als studenten. Tegelijkertijd merkten we dat bepaalde lessen helemaal tot hun recht kwamen online, omwille van de intimiteit van het avondlijke uur en de relaxte sfeer tussen de studenten en de docent. Die afwisseling tussen on- en offline hebben we behouden."
Lector Frederik Picard: "Ik denk dat we heel veel hebben geleerd tijdens de eerste twee jaren dat we het postgraduaat organiseerden. Enerzijds moet je het programma inhoudelijk grondig evalueren en er een juiste flow in krijgen, maar ook de praktische omstandigheden vragen veel aandacht. Eigenlijk kan je zeggen dat we dankzij corona versneld een programma hebben kunnen samenstellen dat er nu staat als een huis. Een mooie mix van vakspecialisten, on- en offline colleges, zowel op campus als op een geweldig inspirerende locatie buiten de hogeschool. Dat alles stimuleert studenten uiteraard om er elke week bij te willen zijn en als sponzen alles op te nemen."
Dit vinden de studenten ervan
Dieter Boeykens (pasafgestudeerde): "Er komen veel inspirerende lectoren praten en ik heb heel wat toffe mensen leren kennen waar ik later zeker nog mee ga samenwerken. Het postgraduaat is op verschillende vlakken een meerwaarde voor me geweest: vrienden maken, nieuwe ideeën opdoen, theorie in de praktijk omzetten … De stage heeft voor mij echt deuren geopend: ik houd er mijn job bij content agency Propaganda aan over. Niks dan lof dus voor het postgraduaat Content Marketing. Aan de start de opleiding had ik nooit verwacht zo ver te geraken en effectief een job in de wacht te slepen. Dat ik het academiejaar zo mocht afsluiten, was de absolute apotheose."
Els Aerts (communicatieverantwoordelijke bij Literatuur Vlaanderen): "20 minuten. Zo lang duurde de pitch van mijn contentmarketingplan voor Literatuur Vlaanderen die ik als eindwerk voor mijn docenten en mijn directeur presenteerde. Het was het gebalde resultaat van een jaar hard werken. Maar bovenal het begin van een heel nieuwe communicatieaanpak met een totaal andere nieuwsbrievenstrategie voor Literatuur Vlaanderen. Een strategie die niet alleen zal informeren, maar ook entertainen, inspireren en verbinden. Heel content met de kennis, ervaringen en ontmoetingen die ik opdeed tijdens dit boeiende, praktijkgerichte postgraduaat."
Evelien Dillen (pasafgestudeerde): "In september besloot ik om mijn zorgeloze studentenleventje nog één jaar verder te zetten. Ik startte het postgraduaat. Een mooie toevoeging aan mijn bachelordiploma Communicatiemanagement, al zeg ik het zelf. Met volle moed en enthousiasme begon ik eraan. En oh wat ben ik blij met deze keuze. Graag wil ik Chris en Frederik bedanken voor hun fantastische opleiding. Ik ben er nu zeker van: ik hoor thuis in de wereld van content marketing."
Sarah Waegemans (specialist digitale marketing bij Bank Van Breda): "Meer en slimmer inzetten op content: dat was de reden waarom ik deze opleiding volgde. Frederik en Chris gidsten ons met al hun kennis en enthousiasme doorheen het parcours. Het jaar vloog voorbij. Het was een boeiend jaar waarin ik veel bijleerde en inspirerende mensen tegenkwam. Dankzij deze opleiding ligt er ook een volledig nieuwe content- en marketingstrategie klaar voor Van Breda Immo Consult, dochteronderneming van Bank Van Breda. Allemaal dankzij het postgraduaat Content Marketing."
OOK INTERESSE OM CONTENT MARKETING TE STUDEREN?
-
Het programma bestaat uit 1 lesdag per week (iedere dinsdagavond van 18 tot 21 uur) en 5 workshopdagen (gespreid over 5 zaterdagen tussen oktober en juni).
-
Check de opleidingspagina van het postgraduaat Content Marketing voor meer info en inschrijving.