In haar onderzoeksproject ‘Show & Tell’ gaat de Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen na hoe de Vlaming Virtual Reality ervaart en wat er anders kan om de gebruiker nog beter te kunnen onderdompelen in het 360°-verhaal. 150 studenten van de opleiding Grafische en Digitale Media van de AP Hogeschool voerden een survey uit bij zo’n 2.500 Vlamingen. Uit de bevraging blijkt dat we meer dan klaar zijn voor Virtual Reality (70%) ondanks beperkte ervaring met het medium (40%). Er is nog werk aan de winkel om de ervaring succesvol te maken want naast een ondermaatse beeldkwaliteit en resolutie (32,2%), zijn er ook klachten van duizeligheid en misselijkheid (5,4%).
Steeds meer bedrijven, overheden en instellingen experimenteren met Virtual Reality (VR) en 360°-video: van hotels die potentiële gasten een ervaring willen geven via een VR-bril tot een tv-zender die haar kijkers een virtuele rondleiding wil aanbieden in de televisiestudio’s. Een onderzoeksteam van de AP Hogeschool heeft in oktober 2017 de kwaliteit van een 20-tal bestaande VR-filmpjes getest bij 2.315 Vlamingen. Uit het onderzoek komen een aantal verrassende resultaten naar voor.
Weinig ervaring met VR
Slechts 2 op 10 van de bevraagde Vlamingen heeft al meerdere VR-ervaringen op de teller staan. Voor 59,3% van de deelnemers aan het onderzoek bleek het voorgelegde filmpje de allereerste ervaring te zijn met VR. De reden hiervoor is het niet bezitten van een VR-bril (42,1%) of het onbekende concept van VR en 360°-video (37,8%). Ongeveer 1 op 10 (8,3%) geeft aan dat het hem/haar niet interesseert.
Slechte beeldresolutie en duizeligheid
De beeldkwaliteit van VR-filmpjes kan beter. Zo geeft 1 op 3 respondenten aan zich te storen aan de beeldresolutie. Opmerkelijk: ongeveer 5,4% van de respondenten rapporteerde na het zien van de video symptomen van misselijkheid. “De kwaliteit van VR-brillen en de VR-camera’s zal in de nabije toekomst sterk verbeteren, maar voorlopig vormt de beeldkwaliteit echt wel een hinderpaal om de volledige onderdompeling van de kijker te bereiken”, aldus onderzoeker Wannes Heirman.
Virtual Reality meer dan een hype
VR is er om te blijven. Bijna 60% van de ondervraagden is ervan overtuigd dat VR en 360°-video meer dan een hype zijn en dat we in de toekomst allemaal over een VR-bril beschikken thuis, op het werk of op school. Onderzoekster Silvia Van Aken: “Uit de resultaten kunnen we afleiden dat Virtual Reality televisie of film niet zal vervangen.” De meerderheid van de respondenten geeft aan een virtuele ervaring niet per se beter te vinden dan een ‘gewone’ kijkervaring. “De populariteit van een nieuw medium betekent niet de dood van een ander. Bij de opkomst van televisie zagen we radio, kranten en cinema ook niet verdwijnen. VR wordt een extra medium waarmee bedrijven communiceren.”
Tot slot blijkt nog het belang van een sterk 360°-verhaal. Zo worden grote kwaliteitsverschillen tussen de verschillende filmpjes vastgesteld: de beste case krijgt een gemiddelde score van 8,7 op 10, terwijl een andere filmpje met moeite 5,5 op 10 haalt. “Veel VR cases maken niet optimaal gebruik van het 360°verhaal en de virtuele ruimte”, zegt onderzoekster Silvia Van Aken. “Hier willen we met ons onderzoeksteam verandering in brengen. We geven bedrijven en organisaties die met VR en 360°video willen werken, advies om de kijkervaring te verbeteren.”