Overslaan en naar de inhoud gaan

Onderzoek rond leerkrachtenteams in arbeidsmarktfinaliteit uit de startblokken

projectvergadering

Dit schooljaar startte kenniscentrum Educatie-innovatie met het project ‘B-krachtiger’. Het project heeft als doel om negen leerkrachtenteams in de 2de graad Arbeidsmarktfinaliteit te versterken zodat zij krachtdadiger voor de klas kunnen staan. Het biedt randvoorwaarden voor coaching als inspiratie voor andere teams en peers, en omvat een coachingstraject in samenwerking met een onderwijsverstrekker in Antwerpen.

Eerste stappen

Een half jaar na de start van het project namen we belangrijke eerste stappen. 

  1. We voerden een grondig literatuuronderzoek op het gebied van Professionele Leergemeenschappen (PLG), Collective Teacher Efficacy (CTE), Self-efficacy (SE) en coaching & procesbegeleiding. Deze kennis vormt de theoretische basis voor ons traject. Een sterk schoolteam is namelijk noodzakelijk. Collective Teacher Efficacy, het gedeelde geloof van leerkrachten dat zij het leren van leerlingen kunnen verbeteren, speelt een belangrijke rol. Onderzoek toont aan dat Collectieve Teacher Efficacy de prestaties van leerkrachten en de leerresultaten van leerlingen significant verbetert. We focusten in dit literatuuronderzoek ook op de aandachtspunten bij het ontwerp van een professionaliseringstraject.
  2. We volgende een nascholing gericht op het coachen van teams. Deze training bracht ons nieuwe inzichten en vaardigheden, zoals het voeren van professionele dialogen en het effectief coachen van een team, die we volgend schooljaar actief in de praktijk kunnen brengen.  
  3. We werkten de pilootfase van ons project zorgvuldig uit. Deze fase is de testperiode waarin we het project op kleine schaal uitproberen om eventuele problemen te identificeren en verbeteringen door te voeren. Deze pilot zullen we volgend schooljaar doorlopen met drie scholen.  
  4. We zijn momenteel bezig met de ontwikkeling van diverse meetinstrumenten om de voortgang van CTE, SE, de PLG en de effectiviteit van ons coachingstraject in kaart te kunnen brengen.
  5. We staan op het punt te beginnen met intakegesprekken met verschillende scholen. Op basis van deze gesprekken zullen de drie scholen geselecteerd worden.  
Klankbordtafel

Daarnaast zijn we bezig met de voorbereidingen voor een klankbordtafel. Tijdens deze bijeenkomst willen we het onder andere hebben over de meetinstrumenten (en de samenhang met de onderzoeksvragen, methodologie, validiteit, input over de reeds ontwikkelde instrumenten, etc.), over inhoudelijke pedagogische-didactische vraagstukken van scholen, het spanningsveld coach als expert en over de professionalisering van vakleerkrachten in A-finaliteit.   

Spreekt een van deze onderwerpen je aan en wil je  graag deel uitmaken van de klankbordgroep? Neem zeker contact met op via nele.willems@ap.be.  We kijken ernaar uit om deze klankbordtafel te houden en waardevolle input te ontvangen om onze aanpak verder te verbeteren en te verfijnen. 

Gerelateerde artikels