Op donderdag 28 oktober kon je op locatie, maar ook thuis vanuit je zetel, naar de voorstelling Empty Mind kijken tijdens ARTICULATE, het onderzoeksfestival van de Koninklijke Academie en het Conservatorium. Deze voorstelling, gecreëerd door experten van onderzoeksgroepen MAXlab en CREATIE, verkent de opportuniteiten en grenzen van hybride performance. Hiervoor maakten ze gebruik van de motion capture-suits van het Immersive Lab, waarmee fluitiste Ine Vanoeveren kon transformeren naar een virtuele ruimte om het optreden een nieuwe dimensie te geven.
Over de performance
Het voorbije jaar ontwikkelden verschillende digitale, artistieke initiatieven zich in een snel tempo. Van het herscheppen van digital twins van tentoonstellingen en festivals, over kunstinstallaties in Mozilla Hubs tot performances in Gather.town. De meeste van deze virtuele initiatieven hebben echter één duidelijke gemeenschappelijke factor: het zijn bijna exacte virtuele kopieën van hun fysieke, analoge format.
Het doel van deze performance was om bestaande, open-source digitale kunstplatforms te onderzoeken en aan te passen, terwijl we ons artistiek richtten op interdisciplinaire, digitale inhoud met een autonome virtuele ervaring. Virtuele kunst zal de basis bepalen van een nieuwe hybride, digitale kunstvorm, bestaande uit muziek, dans en gesproken woord in een virtuele setting, en zal een deur openen voor nieuwe mogelijkheden met betrekking tot artistieke creatie, ervaring en distributie.
Tijdens ARTICULATE presenteerden ze de hybride performance van Wim Henderickx' 'Empty Mind' voor fluiten, live electronics en live visuals in de Wintertuin van de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen en online. De fluitist voerde het stuk uit in een motion capture-suit. De bewegingen van de performer creërde de virtuele omgeving in real time, terwijl het virtuele publiek kon interageren en de reikwijdte van de performance kon beïnvloeden.
Over motion capture
Het Immersive Lab zet in op virtuele technologie en motion capture-software kan hier niet in ontbreken. Deze technologie laat ons toe real-life bewegingen van mensen te capteren en te hergebruiken in animated content, zoals bijvoorbeeld in virtual reality-creaties. Onderzoekers Kristof Timmerman en Ine Van Oeveren gebruikten onze motion capture-suits en andere Immersive Lab-infrastructuur bij de ontwikkeling en uitvoering van de voorstelling. Hiervoor konden ze op de expertise rekenen van 3D-designer Wes Nijssen en Unity-developer Lowie Spriet van het Lab, alsook enkele talentvolle studenten uit de opleiding Elektronica-ICT.
Ook zin om aan de slag te gaan met motion capture? Neem dan contact op via immersivelab@ap.be.