Hoe kunnen motion capture, virtual reality en artificiële intelligentie een meerwaarde betekenen in 3D-houdingsanalyse en de optimalisatie van bestaande én toekomstige werkposten? De onderzoeksgroepen Gezondheid en Wetenschap en het Immersive Lab buigen zich over deze vraag in hun nieuwe TETRA-dossier en... ze zoeken nog bedrijven om de begeleidingsgroep en het dossier verder te versterken.
“57% van de Belgische werknemers geeft aan dat werkgerelateerde gezondheidsproblemen te wijten zijn aan lichamelijke klachten” (VerV, 2020). Een slechte ergonomische houding kan leiden tot fysieke klachten, verminderd welzijn en productiviteit. Er schuilt dan ook een aanzienlijke economische en maatschappelijke impact in de inzet van nieuwe technologieën voor werkpostanalyses.
Opkomende technologieën voor 3D-houdingsanalyse
Dankzij motion capture suits, zoals Xsens, of laagdrempelige alternatieven kunnen ergonomen data capteren en realtime analyseren via software. Baanbrekend voor Vlaanderen is Virtual Ergonomics waarbij (nieuwe) werkposten grondig virtueel getest en realtime bijgestuurd worden dankzij Virtual Reality. Zo kunnen bedrijven niet-ergonomische werkposten en productielijnen (preventief) virtueel aanpassen, wat tijd en kosten bespaart en ongevallen kan voorkomen.
Via AI-Driven Virtual Ergonomics wordt ook artificiële intelligentie ingezet voor de captatie én analyse van 3D-houdingsdata voor werkpostoptimalisatie.
Wat willen we bereiken met dit project?
- In kaart brengen van de beschikbare technologieën voor de captatie en de analyse van 3D-houdingsdata.
- Uitwerken van een nieuwe workflow en blauwprints voor ‘AI-Driven Virtual Ergonomics’ waarbij mocap, CAD-modellen, VR en AI gecombineerd worden voor 3D-analyse van bestaande of toekomstige werkposten.
- Realisatie van concreet bruikbare use cases voor diverse scenario’s, zoals bijvoorbeeld nieuwe productielijnen en werkomgevingen voor de industrie, blauwe economie, logistiek en zorg.
- Uitbouw van een baanbrekend ecosysteem rond 3D-werkpostsanalyses door preventieadviseurs, ergonomen en ergotherapeuten te laten samenwerken met technologiespelers (mocap-, VR- en AI-sector) en productontwikkelaars (CAD-modellen van nieuwe werkposten).
- Aanbieden van opleidingen voor diverse sectoren: zowel ergonomen als technologiespelers en productontwikkelaars.
Word lid van de begeleidingsgroep
Om dit TETRA-onderzoeksproject verder te verscherpen, zijn we op zoek naar de input van profielen en bedrijven binnen volgende sectoren:
-
Experten ergonomie: preventief testen testen en aanpassen van bestaande of toekomstige werkposten via AI-Driven Virtual Ergonomics
-
Technologiespelers: nieuwe workflow door innovatieve combinatie van mocap, VR en AI
-
Productdesigners: integratie CAD-modellen van nieuwe werkposten in VR-omgeving
Als lid van de begeleidingsgroep ben je actief betrokken bij de inhoud van het project en waak je mee over de relevantie van de projectresultaten voor organisaties binnen jouw sector. Daarnaast bieden we je onder andere volgende voordelen:
- Als eerste op de hoogte van de onderzoeksresultaten
- Toegang tot het netwerk van experten en KMO’s
- Mee richting geven aan de projectinhoud
- Mogelijkheid tot het aanbrengen en ontwikkelen van use cases in cocreatie
- Visibiliteit in de kennisdelingkanalen (website, rapporten, pers, ...) en op het afsluitend event
Interesse? Dan nodigen we je graag uit voor een vrijblijvend gesprek om onze intenties af te toetsen aan jouw noden.
Stuur een mailtje naar immersivelab@ap.be