Het Immersive Lab van AP Hogeschool heeft een project binnengehaald om mediabedrijven te helpen innoveren met XR en 5G. Immersieve verhalen vertellen met XR is een expertise van het Immersive Lab. “In onze proeftuin zullen we jonge digitale technologieën onderzoeken en uittesten. De behoefte in de mediasector is erg groot”, luidt het.
Zien we straks (nog meer) virtual reality opduiken tijdens de traditionele nieuwsuitzendingen op tv? Krijgen we de statistieken van de voetballers binnenkort in realtime tijdens de match op onze smartphone voorgeschoteld? Of verschijnt er straks een juichend slijmmonster in beeld als jouw favoriete voetbalploeg een goal heeft gescoord? Het zou zo maar eens kunnen. In het kader van het relanceplan ‘Digitale transformatie en innovatie Vlaamse Media’ verleent de Vlaamse regering via VLAIO (Agentschap Innoveren en Ondernemen) 3,5 miljoen euro steun aan vier proeftuinprojecten. Minister van Innovatie Jo Brouns (CD&V) en minister van Media Benjamin Dalle (CD&V) ondersteunen hiermee de Vlaamse mediasector bij de digitale transitie en willen zo de Vlaamse kijker aan boord houden. AP Hogeschool Antwerpen ontvangt een deel van de koek om, samen met Howest, het project ‘Media XR en 5G’ uit te rollen.
Nieuwe vormen van XR
“In onze proeftuin ontwikkelen we nieuwe vormen van XR die tot nu toe enkel op krachtige computers op een vaste locatie konden beleefd worden. Dankzij 5G-netwerken kan men zwaardere XR-content verspreiden naar publieken op diverse locaties. Vanuit het Immersive Lab van AP Hogeschool zullen we vooral bijdragen aan de creatie en testing van tot de verbeelding sprekende, immersieve XR-content”, zegt Silvia Van Aken, de onderzoekscoördinator van het Immersive Lab van AP Hogeschool, dat zich specialiseert in immersive storytelling en optimalisatie van de XR workflow. “De proeftuin dient om jonge digitale technologieën te onderzoeken, bekend te maken en uit te testen binnen de mediasector. Zoals fotorealistische 3D scans van sporters of artiesten maken met de fotogrammetrie installatie van het Lab, aldus Van Aken.
Gen Z bereiken
Het driejarige projectvoorstel heeft als doel om de vooral de jongere gebruikers, de zogenaamde Gen Z (generatie Z), te overtuigen. “Verschillende mediabedrijven willen een verjonging van het kijkerspubliek, daarom is het belangrijk om Gen Z aan te spreken via formats die zij cool vinden. In functie van deze doelstelling worden 5 cases uitgewerkt die aan de doelgroep worden gedemonstreerd. Dertig bedrijven werken mee in dit project, bij de helft ervan gaan we ook daadwerkelijk de nieuwe technologieën implementeren om te testen.”
Internationale top
Volgens minister van Media Benjamin Dalle (CD&V) is het ook nodig dat de mediasector nieuwe technologieën kan implementeren. “Onze sector heeft in het verleden al bewezen dat ze tot de internationale top behoort, maar om die plaats te kunnen vasthouden, is het nodig om voortdurend kennis te verwerven en nieuwe technologieën te ontwikkelen. Met deze middelen willen we ons ervan verzekeren dat de Vlaamse mediasector kan blijven excelleren.”
Wil je graag meer info of zelf deelnemen aan het project? Bekijk dan zeker onze projectpagina of stuur een mailtje naar immersivelab@ap.be.