VRT wil pionieren door 3D gescande objecten te integreren in de productionele workflow van televisie. Het Immersive Lab mocht voor hun objecten uit het jaar 2000 scannen. Als test heeft VRT 4 objecten uitgezocht die passen bij de stijl van het programma “De Jaren 0”: een grote opblaasbare zetel, een bril, een Teletubbie en Pikachu.
Met verschillende types 3D-scanners, ging onderzoeker Keerthanan Vignarajah aan de slag om onder andere het opperhoofd onder de Pokémons, Pikachu, naar een virtuele wereld om te zetten. Het Immersive lab heeft verschillende type 3D scanners voor het fotorealistisch scannen van mensen en objecten voor virtuele werelden.
“Eerst heb ik Pikachu gescand met een kleine 3D handscanner (Shining 3D Einscan). Glanzende en transparante objecten, zoals een opblaasbare zetel of een bril, zijn niet geschikt voor 3D scanning,” verduidelijkt onderzoeker Keerthanan Vignarajah van het Immersive Lab. “Vervolgens heb ik de gescande beelden van Pikachu bewerkt tot één vloeiend 3D model en omgezet naar het gewenste formaat, in dit geval een low poly model.”
Hierna kon de VRT de virtuele Pikachu inbrengen in het virtuele landschap van “De Jaren 0”. Dit beeld wordt ingeladen in een 3D game engine voor TV, namelijk Unreal Engine. Dankzij 3D scanning kan je unieke objecten inlassen in virtuele omgevingen.
Wil je zelf ook aan de slag gaan met 3D gescande beelden? Mail dan naar immersivelab@ap.be