Studenten van het onderwijsvak Muzikale Opvoeding in de bacheloropleiding Secundair Onderwijs zochten een alternatief voor hun jaarlijkse concert als afstudeerproject. Het resultaat? Het YouTube-kanaal MO six waar kasten, potten, mobiele telefoons en zelfs huisdieren gebruikt worden om muziek te maken.
Normaal gezien organiseren de studenten muziek een concert als afstudeerproject. Maar door de lockdown gaat dat natuurlijk niet door. En laat nu net één van de doelen in de studiefiche interactie uitlokken zijn. Hoe kan je dat realiseren? Andreas, Ricky, Mari-Hélène, Katrien en Nele staken de koppen bij elkaar en kwamen met het idee om via sociale media een kanaal te maken om hun werk te delen met de buitenwereld én de lectoren.
Nele en Ricky
Nele heeft twee passies: paarden en muziek. Om die twee te kunnen blijven combineren, besloot ze om van muziek haar beroep te maken.
“Ricky is degene die het YouTube-kanaal beheert. Wij vonden het handig dat één persoon hier verantwoordelijk voor was zodat hij een goed overzicht heeft op alles. Daarnaast zijn de video's wel door verschillende mensen afgewerkt. Iedereen had in dit project zijn eigen delen waar hij of zij verantwoordelijk voor was.”
Ricky startte een universitaire opleiding maar speelde tijdens dat jaar meer gitaar dan studeren. Waarom die twee niet combineren? Zo kwam hij na wat rondneuzen bij de opleiding Secundair Onderwijs om leraar muziek te worden. Met al heel wat ervaring in de jeugdwerking wist hij dat de combinatie om te musiceren en met jongeren bezig te zijn, ideaal zou zijn.
“Ikzelf heb het YouTube-kanaal aangemaakt en ben dus beheerder. Ik doe ook het merendeel van de vormgeving (al ben ik daar lerende in) en upload de video’s wanneer ze klaar zijn, met alle juiste instellingen en beschrijvingen van dien. Daarnaast was ik eindverantwoordelijke voor de songs Major Quinten’s Circle en Eine Kleine Boerdereimusik.”
MO six
Het was dus even zoeken. Hoe maken ze muziek zonder al die instrumenten die op school beschikbaar zijn en zonder elkaar te zien? Potten, kasten, gsm en ja, zelfs de huisdieren werden ingeschakeld. En nu nog een naam. MO six staat voor de 6 talenten die dit jaar afstuderen als muzikale opvoeders.
Het maken van het kanaal was leuk maar toch misten de studenten om samen te jammen, repeteren en er de avond zelf te staan. Geen enkel aspect van een video kan de sfeer van een publiek of het samen optreden vervangen. Daarnaast merkten ze bij het maken van de filmpjes al snel dat ze niet tot hun volle potentieel konden musiceren omdat ze het meest cruciale element misten: elkaar. Het is puur om de praktische reden dat je alles “live” veel beter kan blenden. Je kan je eigen zang afstemmen op de persoon naast je en de instrumenten om je heen, wat de kwaliteit flink verhoogt.
Ricky over de opleiding
“Ik weet niet hoe het er in andere richtingen aan toe gaat, maar ik ben altijd heel blij geweest met de lectoren van deze opleiding. Er heerst een zeer open, ietwat familiale sfeer, heel relaxed.”
Complimentje
Op enkele maanden tijd samen een gepaste oplossing zoeken en de uitdaging van muziek, film en sociale media te combineren verdient een compliment. Het zijn toch weeral straffe studenten hé!
- Meer weten over de lerarenopleiding secundair onderwijs?
- Breng een bezoekje aan een van onze infomomenten om de bacheloropleiding Secundair Onderwijs - Muzikale Opvoeding verder te ontdekken.