Overslaan en naar de inhoud gaan

Onderzoekers inspireren kinderen met duurzame verpakkingen op Dag van de Wetenschap

Dag van de Wetenschap

Zondag 24 november: AP-experten Laurien Wouters en Ann Debeuf,  geven een interactieve en educatieve demonstratie tijdens de Dag van de Wetenschap. In hun sessie nemen ze kinderen en hun ouders mee op een ontdekkingstocht door de wereld van duurzame verpakkingen. Zo leerde de kinderen over branding van een merk met duurzame verpakkingen.

Speelse kennismaking met verpakkingsmaterialen

Via een interactief spel konden kinderen ontdekken hoe alledaagse voedingsverpakkingen bijdragen aan duurzaamheid of juist belastend zijn voor het milieu. De activiteit begon met een herkenbaar beeld: de ontbijttafel. Kinderen werden gestimuleerd om na te denken over de verpakkingen die ze daar tegenkomen, zoals een kartonnen cornflakesdoos, een glazen chocopot of plastic yoghurtpotjes. Aan vijf gedekte tafels, elk met een focus op een specifiek materiaal (karton, plastic, metaal, glas, multilayers), konden kinderen quizvragen oplossen over de samenstelling, voordelen en nadelen van de verschillende verpakkingsmaterialen.  

Bij de laatste tafel stond branding centraal. Hier werden kinderen uitgedaagd om te kijken naar wat verpakkingen vertellen: van ingrediënten en merknamen tot aantrekkelijke designs die consumenten verleiden. Vervolgens kwam de grote verrassing: fruit zonder verpakking. De natuurlijke schil van fruit werd besproken als een perfecte, milieuvriendelijke ‘verpakking’. Maar waarom krijgen fruit en groenten in de winkel vaak toch extra plastic omhulsel? Hiervoor toonde onze onderzoekers een oplossing: Nature & More’s lasertechniek, waarmee merkinformatie direct op de schil van fruit gegraveerd kan worden. Deze technologie bespaart niet alleen materialen, maar maakt verpakkingsvrije producten ook aantrekkelijker voor consumenten.

Een quiz als afsluiter

Het spel eindigde met een logoquiz waarbij de focus lag op de branding van de verpakking. Bekende merken zoals Nutella en Coca-Cola passeerden de revue, maar ook Nature & More, als “strikvraag” / waarover de kinderen net iets hadden bijgeleerd. Opvallend was hier toch wel dat vele kindjes, eerder dan hun ouders, het logo meteen herkende! "Het was fantastisch om ons onderzoek naar duurzame verpakkingen op een toegankelijke manier te delen met een jong publiek," zegt Laurien Wouters. "Op een speelse en interactieve wijze hebben we deze jonge onderzoekers kunnen laten ontdekken hoe belangrijk duurzaamheid is."

Zelf interesse om duurzaam aan de slag te gaan? Neem dan zeker een kijkje op onze webpagina of neem contact op met ann.debeuf@ap.be.

 

Gerelateerde artikels