De week van 6 tot 10 februari stond voor de studenten van de opleiding Bedrijfsmanagement volledig in het teken van het project ‘Innovation Business Challenge’. Tijdens deze projectweek gingen de studenten aan de slag met een concrete onderzoeksvraag omtrent duurzaamheid die ze kregen van enkele bekende bedrijven.
Bij de start van de projectweek werden de verschillende bedrijven voorgesteld aan de derdejaarsstudenten. AG Insurance, Carrefour, GB Foods, Lineas en Procter and Gamble hadden ieder een concrete onderzoeksvraag rondom sustainability binnen hun bedrijf. De studenten werden in groepjes van vijf verdeeld over de verschillende bedrijven. Ieder groepje bestond uit studenten van de verschillende afstudeerrichtingen van bedrijfsmanagement: Accountancy-Fiscaliteit, Financiën en Verzekeringen, Marketing, en Supply Chain Management. Dit zorgde ervoor dat er verschillende profielen in ieder groepje zaten en ieder groepslid vanuit zijn eigen expertise en kennis kon bijdragen in het vinden van een innovatief idee.
Nadat de onderzoeksvragen aan de groepjes werden voorgelegd konden ze echt van start gaan. Ieder groepje werkte een business idea uit om de duurzaamheid binnen het bedrijf te verbeteren. De studenten werden hierbij niet alleen begeleid door lectoren maar ook door de experten van Vlajo (Vlaamse Jonge Ondernemingen) en United Consulting. Aan het einde van de week was het tijd voor de groepjes om hun innovatieve idee te pitchen voor een jury. Hierna werd er per bedrijf een winnende groep gekozen.
Kick-start voor stage
Student Mats Sterkens: “Het bedrijf waar ik me een hele week over ontfermd heb was Lineas. Het is één van de grootste private spoorvrachtoperatoren van Europa. Zij zochten een oplossing om hun bedrijf zo sustainable mogelijk te maken en zo de klimaatdoelstellingen van 2030 en 2050 te kunnen halen.
Het was een interessante week vol nieuwe inzichten en ideeën die me zeker en vast kunnen helpen tijdens mijn stageperiode die sinds deze week van start gegaan is. Los hiervan leerde ik ook nieuwe studenten kennen. Ik volg de afstudeerrichting Financiën en Verzekeringen, maar werkte samen met studenten Marketing, Supply Chain Management en Accountancy-Fiscaliteit. De kers op de taart was dat mijn groep de meest innovatieve en sustainable oplossing had gepitcht voor de mensen van Lineas. Zeker iets om trots op te zijn.”
Lector Caroline Verkerk: "Deze unieke projectweek was voor onze studenten een eerste echte kennismaking met het bedrijfsleven en een goede voorbereiding op hun stage en het werkveld. De studenten waren gemotiveerd om een innovatieve oplossing te vinden voor een concrete onderzoeksvraag! Zij zijn met veel enthousiasme de uitdaging aangegaan.
Dit project was niet mogelijk geweest zonder de gastvrijheid van en samenwerking met de bedrijven United Consulting en Vlajo. Ze hebben letterlijk hun deuren geopend en veel tijd en energie gestoken in het begeleiden van onze studenten. Het hoogtepunt van deze intensieve week was de voorstelling van de innovatieve ideeën aan een professionele jury en de prijsuitreiking. Onze studenten hebben hard gewerkt, goed samengewerkt en zijn tot mooie en bruikbare resultaten gekomen!”
Skills en banden versterken
Student Naoufal El Fethia: “Ik vond het een leuke en zeer leerrijke ervaring waarbij we leerden hoe we door creatief en 'out of the box' denken hele mooie oplossingen kunnen bedenken. Ik ben zelf niet echt heel creatief ingesteld, maar dankzij de verschillende workshops en begeleiding tijdens deze projectweek heb ik wel het gevoel dat ik hier sterker in ben geworden. Ook zeker petje af voor de mentoren, docenten en bedrijven die alles in goede banen hebben kunnen leiden en ons geïnteresseerd hebben gehouden.”
Ook Sarah Cauwenberghs van United Consulting blikt terug op een fijne samenwerking. “AP & United Consulting sloegen de handen in mekaar om een challenge uit te werken voor de laatstejaarsstudenten Bedrijfsmanagement. Dit werd tot de Innovation Business Challenge gedoopt waarbij we vijf van onze klanten mee inschakelden.
De studenten verrasten ons en de klanten met innovatieve en creatieve cases aan de hand van originele presentaties. Maar het was vooral fijn om te zien dat deze challenge de studenten dichter bij elkaar bracht. We zijn heel blij dat de studenten via deze samenwerking United Consulting hebben leren kennen en dat we ze hebben kunnen onderdompelen in hun werkveld.”