Ben jij ook zo'n fan van het Instagram account @blijfinuwkot, dat inspiratie deelt om je tijdens de lockdown bezig te houden? Wij wel! Samen met meer dan 25.000 volgers. Al zijn wij niet enkel fan van de hilarische tips. De bedenkers van dit social media succes studeerden namelijk allemaal Grafische en Digitale Media bij AP Hogeschool.
Op het Instagram account @blijfinuwkot vind je "inspiratie voor nuttige nutteloze bezigheden" tijdens de lockdown. Een echte hit, zo blijkt, want het account kon binnen de kortste keren op heel wat volgers, fans en media-aandacht rekenen.
Het team achter @blijfinuwkot bestaat uit vijf enthousiaste vriendinnen die elkaar leerden kennen tijdens hun bacheloropleiding Grafische en Digitale Media bij AP. Flore Robberechts (23) zit momenteel in haar derde jaar, de anderen zijn al afgestudeerd. Suzanne Akgun (23) woont in München, Sophie Libeer (23) trok naar Dubai, en Lisa Decré (23) en Lize D'Haese (22) besloten om nog voor een BanaBa Communicatiemanagement te gaan.
Hoe zijn jullie op het idee gekomen om met @blijfinuwkot te starten?
Eerlijk? Tussen het idee en de uitwerking zaten amper 10 minuten. Er kwamen geen grootse plannen of voorbereidingen aan te pas. We hebben de visuals ook vrij snel in elkaar gebokst. Het was puur een fun experimentje, maar misschien is het net daarom zo succesvol ...
Kruipt er veel werk in?
Eigenlijk niet. We bellen elkaar af en toe om samen te brainstormen en onze ideeën te bundelen. Daarna werken we de visuals en bijbehorende captions uit. We reageren ook steeds op alle berichtjes, want de persoonlijke band met onze volgers is erg belangrijk. We hebben sowieso geen vaste taken of beurtrollen. Maar omdat we zo'n hechte vriendengroep zijn, voelen we elkaar gelukkig goed aan.
Waar halen jullie steeds weer de inspiratie voor jullie hilarische tips?
We grapten regelmatig dat we onze conversaties met de wereld moesten delen. We vinden elkaar best komisch, dus onze ideeën komen meestal vanzelf. (lacht) Ik denk dat niemand had verwacht dat deze lockdown zo lang zou duren, maar we putten overal inspiratie uit. Zo deelden we onlangs een tip rond 'De Mol', waar we allemaal trouw naar keken. De beste ideeën zijn ook vaak diegene die we samen bedacht hebben. Tijdens een videocall zegt iemand iets, vervolgens begint iemand anders heel enthousiast een verhaal te vertellen en zo puzzelen we de ideetjes samen.
Testen jullie de tips ook allemaal zelf uit? ;-)
Nee, niet allemaal. Heel wat tips zijn ook gewoon té absurd om uit te voeren natuurlijk. Al is onze tip om eerst de kleur van een M&M te raden voor je 'm opeet intussen wel een vaste gewoonte geworden voor ons. (lacht)
We kunnen gelukkig wel steeds op enthousiaste reacties van onze volgers rekenen. Ze commenten, delen, taggen hun vrienden én sturen soms zelf suggesties door. Daarnaast ontvangen we ook heel wat berichtjes, foto's en video's waarin mensen onze tips uitproberen. Zoals effectief al je stopcontacten namen geven. Of die ene jongen die zich klaarmaakte voor z'n eigen filmpremière. Supergrappig en heerlijk om te zien! Van al die enthousiaste reacties worden wij op onze beurt ook enthousiast. Daar doen we het echt voor.
Naast enthousiaste fans hebben jullie ook al heel snel mooie media-aandacht gekregen?
Klopt! Joe FM (top 5 Instagramprofielen), VRT NWS, VRT Video Snackbar Webinar, Flanders DC, VTM 'Blijf in uw Kot', Flair, NPO3 FM, Topradio, The Best Social Media, Frankwatching ... Dat hadden we totaal niet verwacht. Plots mochten we op de Nederlandse radio en tijdens een digitale webinar met de Belgische media spreken. Toen Flore op de radio mocht komen, heeft ze zelfs haar haar gewassen. (lacht)
Dat ons account zo snel zou groeien, lag ik elk geval ver buiten onze verwachtingen. We zagen @blijfinuwkot oorspronkelijk vooral als een fun project voor ons vriendengroepje. Daarnaast wilden we via deze weg ook een positieve noot bieden in deze moeilijke periode. Dat @blijfinuwkot zo veel mensen zou aanspreken, was een totale verrassing. Maar wel een erg fijne verrassing.
De lockdown wordt versoepeld en het leven start stilletjes aan opnieuw op. What's next voor jullie?
Zelf hebben we op korte tijd heel wat meegemaakt en bijgeleerd. Het was een mooie en onvergetelijke ervaring tijdens een toch wel moeilijke periode. Tijdens toekomstige sollicitatiegesprekken is dit project alvast een mooi bewijs van onze creativiteit en zin voor initiatief.
Met het account zelf hebben we eigenlijk nog geen concrete plannen. We hebben wel al grapjes gemaakt over een boek waarin we alles kunnen bundelen. Dat zou wel een leuk aandenken zijn. Maar misschien gooien we het over een heel andere boeg. Al is het natuurlijk niet zeker dat dat opnieuw zo sterk zou aanslaan. We zullen wel zien, dus hou ons zeker in de gaten ... (lacht)