De komst van AI verandert het beroep van de creative professional razendsnel, maar wat is nu de meerwaarde van deze tools, welke drempels zijn er en welke juridische of ethische vragen werpen deze op? Met steun van VLAIO zullen onderzoekers van AP Hogeschool Antwerpen zich verder verdiepen en ondersteuningsmateriaal voor de sector ontwikkelen. “Generative AI voor de creatieve industrie is een onderzoekslijn waarin AP al vier jaar investeert,” aldus Jeroen Cluckers, Creative Lead van het Immersive Lab.
Het TETRA-project “Creative AI” werd goedgekeurd door VLAIO (Agentschap Innoveren en Ondernemen) en zal op 1 oktober 2023 starten. Voor dit 2-jarige project bundelen drie onderzoeksgroepen van de AP Hogeschool de krachten: Immersive Lab, Media, Design en IT en MAXLab (Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen) de krachten.
Media, marketing en design agencies
Dankzij Generatieve AI-tools staan we aan de vooravond van een revolutie in de creatieve sector. Dit project focust op marketing en branding, media en productiehuizen en design-agencies. Algoritmen evolueren razendsnel op vlak van kwaliteit, toepassingen en user experience. Wij zijn ervan overtuigd dat Generative AI de creatieve professional kan ondersteunen (niet vervangen) bij de visualisatie van hun ideeën en de productionele workflow kunnen optimaliseren.
Inspiratie en training
Tijdens dit onderzoek worden 10 bruikbare use cases ontwikkeld voor text-to-image ideation, video en immersieve content. Via inspiratiesessies en workshops (o.a. prompting) trainen we creatieve professionals hoe ze de juiste AI-tools zo snel en optimaal mogelijk in de praktijk kunnen inzetten. Onze onderzoekers - met al 4 jaar ervaring in Generative AI en human-AI co-creatie - proberen zo de zwarte doos die AI nog steeds is, geleidelijk aan te openen voor Vlaamse KMO's. Meer weten over het project? Neem contact op met immersivelab@ap.be.
Project gesteund door VLAIO