Astrid Koelman zet in op zelfgestuurd leren en verbinding bij studenten in het hoger onderwijs, maar is ook expert op het gebied van kwaliteitsvol kleuteronderwijs.
Astrid studeerde in 1998 af als Leraar Basisonderwijs (Hogeschool Inholland, Nederland). Aansluitend startte ze aan de Vrije Universiteit in Amsterdam de studie Pedagogische Wetenschappen, waar ze in 2002 afstudeerde als master in de Onderwijspedagogiek. Voor haar masterproef bestudeerde ze de invloed van de straatscènes in Sesamstraat op het (rollen)spel van kleuters.
Na een periode waarin ze aan de slag ging als leraar basisonderwijs en lerarenbegeleider maakte ze in 2005 de overstap naar België, waar ze als docent ging werken binnen de lerarenopleiding van de Artesis Plantijn Hogeschool en als onderwijsondersteuner aan de Erasmushogeschool in Jette.
In 2018 startte ze bij AP aan het PWO Stimu-Leren en kreeg ze niet alleen de smaak van het onderzoek te pakken, maar werd ze ook gebeten door de onderwerpen die binnen Stimu-Leren aan bod komen (i.c. zelfgestuurd leren, motivatie, zelfdeterminatie en leergemeenschappen). Inmiddels is ze werkzaam als onderzoeksmedewerker van de cel onderwijsonderzoek en als beleidsondersteuner binnen AP, met name op didactisch vlak. Ze schreef samen met Eva Dierickx het boek kleuterleerkracht (Academia Press, 2021) en geeft navormingen en lezingen over evidence-informed ontwikkelingen binnen kleuteronderwijs.
Voor AP verzorgt ze momenteel een stuk didactische ondersteuning van lesgevers, met een focus op hoe lesgevers hun studenten kunnen ondersteunen in hun zelfgestuurd leren. Ook werkt ze aan ondersteuningsmateriaal waarmee opleidingen en lesgevers input krijgen over hoe ze kunnen inzetten op verbinding en een positief pedagogisch klimaat. Daarnaast werkt ze mee aan een digitale versie van een hogeschoolbrede studiewijzer die in de moodle-omgeving geïmplementeerd kan worden.