Context
De dienst Student en Samenleving van AP Hogeschool, die beleid maakt rond studenten, studentenondersteuning, diversiteit en duurzaamheid, wil het studentsucces en de retentie van kwetsbare studenten aan AP Hogeschool verbeteren. Studentsucces bij AP betekent dat studenten hun potentieel ten volle benutten. Dat betekent dat ze zich ontwikkelen op zowel professioneel (beroepsvoorbereidende vorming) als persoonlijk (algemene vorming) vlak. Studenten behalen dan studiesucces.
Maar studiesucces alleen is niet voldoende: studenten moeten zich ook goed voelen tijdens hun traject. Welbevinden is dus een cruciale randvoorwaarde van studentsucces. Kwetsbare studenten zijn voor AP studenten die omwille van interne of externe risicofactoren een verhoogde kans hebben op uitval of andere problemen in de schoolloopbaan.
In het project willen we inzicht krijgen in hoe vaak specifieke groepen van kwetsbare studenten voorkomen, in welke mate ze welbevinden en studiesucces ervaren in hun studietraject en welke ondersteuningsnoden ze ervaren.
Projectdoelen en onderzoeksvragen
Via dit onderzoek willen we de ondersteuningsnoden van kwetsbare studenten identificeren zodat we het studentsucces kunnen verbeteren. Concreet zoeken we een antwoord op volgende onderzoeksvragen:
- Welke groepen kwetsbare studenten zijn er aan AP?
- In welke mate ervaren groepen kwetsbare studenten welbevinden tijdens hun studietraject?
- In welke mate zijn groepen kwetsbare studenten succesvol in hun studietraject?
- Welke belemmeringen ervaren kwetsbare studenten die worstelen met studentsucces en welke ondersteuning hebben zij nodig volgens belanghebbenden?
Aanpak
Om deze vragen te beantwoorden zetten we een mixed method-onderzoek op. We hanteren daarbij het Study Demands Resources-model (Bakker & Mostert, 2024) als referentiekader. Dit model legt de link tussen studie-eisen, hulpbronnen van studenten, welbevinden en studiesucces. Het biedt handvatten om groepen kwetsbare studenten op een genuanceerde manier te beschrijven.
In het kwantitatieve luik van het onderzoek (januari – mei 2025) voeren we databankanalyses uit om groepen van kwetsbare studenten te identificeren. De databanken geven inzicht in de omvang van deze groepen en hun studiesucces. We maken daarbij gebruik van beschrijvende statistieken, datavisualisaties, clusteranalyses en regressieanalyses.
In het kwalitatieve luik (januari – december 2025) gaan we met belanghebbenden op AP (studenten, begeleiders, lesgevers) in gesprek over de drempels die studenten ervaren, de hulpmiddelen die ze ter beschikking hebben, hun welbevinden, hun studiesucces en de ondersteuningsnoden die daaruit voortvloeien. We maken daarbij gebruik van individuele interviews en focusgroep gesprekken.
Via maandelijks overleg met dienst Student en Samenleving maximaliseren we de relevantie en impact van dit onderzoek.
Verwachte realisaties
- Persona’s met genuanceerde profielschetsen van drie tot vijf groepen kwetsbare studenten
- Onderzoeksrapport
- Beleidsaanbevelingen
- Een infographic met kerninzichten voor belanghebbenden