Peter David is erg begaan met de succesvolle overgang van SO naar HO of het werkveld en de overgang van HO naar het werkveld. Leermotivatie, leervaardigheden zijn cruciaal voor slaagkansen in HO en het beheersen van soft skills zijn ook bepalend voor succes op de werkvloer. De ontwikkeling van gebruiksvriendelijke duurzame tools die dit proces kunnen ondersteunen zijn zijn passie.
Na een master aan de KUL in 1985 en aggregaat (lerarenopleiding) volgde Peter een professionele bachelor in Accountancy en Fiscaliteit bij UCCL. Later verdiepte hij zich in onderwijsbeleid en behaalde een master in het Onderwijsmanagement in 2007 (UAntwerpen).
Hij was enkele jaren werkzaam in de internationale omgeving van ontwikkelingssamenwerking en kende een gevarieerde onderwijsloopbaan in het SO waarbij hij diverse (kader)functies bekleedde. Hij werkte ook als lector en coördinator van de lerarenopleiding in het volwassenenonderwijs. Hij was actief in de resonantiecommissie over de eindtermen ‘leren leren’.
Sinds 2008 werkt hij op AP Hogeschool aan de ontwikkeling van de gebruiksvriendelijke digitale tools Lemo I en II (over leermotivatie en leervaardigheden) en Kickstart en KYSS (over soft skills). Andere projecten zoals Duaal leren Go!, Skills Navigator en 360° Learning sluiten bij deze thematiek ook aan.
Het duurzaam vertalen van onderwijsonderzoek en –innovatie naar concrete onderwijscontexten en onderwijsmiddelen is zijn focus. Ook duurzaam gebruik is cruciaal: procesbegeleiding van en dienstverlening voor de gebruikers gebeurt o.a. via een professionaliseringsaanbod. Hij houdt ook de vinger aan de pols van het SO door parttime daar de rol van kwaliteitscoördinator te vervullen.