Context
De vraag naar werknemers in de logistieke sector blijft toenemen in zowel Vlaanderen en Nederland. De sector staat voor uitdagingen zoals instroomproblemen, het behoud van competente medewerkers en de snelle technologische ontwikkelingen op de arbeidsmarkt. Deze hebben geleid tot een mismatch tussen de competenties die werkgevers zoeken en die de werknemers bezitten. Dit project richt zich op de magazijnmedewerker tewerkgesteld in bedrijven met logistieke activiteiten, specifiek op de kortgeschoolde en anderstalige nieuwkomers. Het doel is om deze doelgroep future-proof te maken door de juiste competenties te ontwikkelen en een passend leeraanbod te bieden.
Projectdoelen en onderzoeksvragen
Het project gaat de uitdaging aan om de competenties van de (toekomstige) magazijnmedewerker te versterken zodat ze voldoen aan de evoluerende bedrijfsnoden. We stellen hiervoor de volgende doelen voorop:
- Identificeren van de benodigde hard en soft skills voor magazijnmedewerkers.
- Bepalen van de leernoden en de kloof met het huidige opleidingsaanbod duiden.
- Een effectief leeraanbod ontwikkelen voor kortgeschoolden en anderstalige nieuwkomers.
Aanpak
Het project project hanteert een multi-methodische aanpak om verschillende activiteiten op te zetten:
- Competentieprognoses en leernoden in kaart brengen
- Ontwikkelen van leermateriaal voor (toekomstige) magazijnmedewerkers
- Betrekken van verschillende belanghebbenden, zoals werkgevers, onderwijsinstellingen en lerenden.
Het proces en de producten worden iteratief ontwikkeld, getest, geëvalueerd en bijgestuurd, geïnspireerd door de service-designmethodologie. Door nauw samen te werken met pilootbedrijven creëren we betekenisvolle oplossingen die aansluiten bij de behoeften van alle partijen binnen de logistieke sector.
Verwachte realisaties
- Ontwikkeling van een gereedschapskist met zeven tools of immersieve leermaterialen zoals kennisclips en een virtuele warehouse-omgeving.
- Train-the-trainer-programma's om de leermaterialen effectief te integreren.