Probleemschets
Het landschap van het hoger onderwijs (HO) is de laatste jaren sterk veranderd door het groeiende, maatschappelijk belang van een leven lang leren. De instroom van studenten is bijgevolg heterogener dan ooit te voren. Instromers zijn niet langer 18-jarige studenten, maar hebben steeds vaker een ander profiel. Ook de studentenpopulatie van de AP Hogeschool is de laatste jaren veranderd en zal, met de uitbouw van graduaatsopleidingen, nog meer diversifiëren. Het gevolg is dat flexibilisering een cruciaal agendapunt is geworden in het HO. Flexibilisering krijgt in Vlaanderen tot nog toe vooral een eenzijdige invulling en evolueert vaak in de richting van een doelgroepenbeleid waarbij men zich richt op bepaalde groepen van studenten, bv. studenten die werken en leren combineren, studenten die al een diploma hebben … Voor deze doelgroepen worden flexibele trajecten ingericht, terwijl ‘reguliere studenten’ het standaardtraject volgen. De werkelijkheid is echter niet zo zwart-wit. Enerzijds stellen we vast dat studenten uit specifieke doelgroepen toch kiezen voor een standaardtraject, anderzijds vragen steeds meer ‘reguliere studenten’ om meer flexibiliteit. Een zuiver doelgroepenbeleid blijft daarom moeilijk houdbaar.
Onderzoeksopzet
Dit onderzoeksproject wil duidelijkheid brengen in deze complexe situatie. Via een literatuurstudie, databaseanalyses, vragenlijstonderzoek, focusgroepen en interviews, tracht het de diversiteit en flexibiliseringsnoden van de studentenpopulatie van AP in kaart te brengen en de mate waarin het aanbod hierop is afgestemd. Hierbij stelt het zich de vraag welke instroomprofielen onderscheiden kunnen worden en of deze van elkaar verschillen 1) op vlak van leer- en motivatiekenmerken en taalvaardigheid en 2) flexibiliseringsnoden. Tot slot tracht dit onderzoeksproject, in de context van flexibilsering van het HO, andere flexibele wegen te verkennen dan een doelgroepenbeleid.