Overslaan en naar de inhoud gaan
Economie
Secundair Onderwijs

Economie

Terug naar Secundair Onderwijs

Leraar economie, iets voor jou?

  • Je hebt een brede interesse in actualiteit en nieuws, vindt het geen opgave om een nieuwsartikel te lezen
  • Je hebt geen economische voorkennis nodig. We vertrekken vanaf de basis.
  • Jij wil meer weten over economie. Hoe grote economische fenomenen (werkloosheid, inkomensongelijkheid, wisselkoersen, inflatie ... ) in elkaar zitten bijvoorbeeld, maar even goed hoe vraag en aanbod werkt, hoe een bedrijf zich organiseert (marketing, boekhouding, logistiek, …), enzovoort.
  • We rekenen op een goede basiskennis wiskunde uit het secundair onderwijs. .
Programma

Programma Academiejaar 2024-25

*modeltraject steeds onder voorbehoud van wijzigingen

  • Handel: ondernemingen, verkoop, betaling, verzekering, krediet
  • Micro-economie: consumptie, productie, markten en overheidsinterventies
  • Macro-economie: arbeidsmarkt, arm en rijk en economisch model.
  • Boekhouden: balans- en resultatenrekeningen, analyse jaarrekening
  • Vakdidactiek: je gaat aan de slag met lesvoorbereidingen economie voor de eerste graad
  • Macro-economie: overheidsfiinanciën, geld en inflatie, betalingsbalans en wisselkoersen, groei en conjunctuur
  • Organisatie en logistiek
  • Vakdidactiek: minilessen boekhouden en evalueren
  • Bedrijfseconomie: ondernemersplan en verkoopprijs
  • Vakdidactiek: digitale media in je lessen, activerende werkvormen toepassen en rapportcommentaren 
Economie in de praktijk

We gaan zelf aan de slag met (inter)actieve lesvormen en excursies om het vak economie tot leven te leren brengen. Zo krijg je bijvoorbeeld een gegidste bezoek aan het geldmuseum van de Nationale Bank in Brussel of een grote rondleiding in de haven van Antwerpen. Daarna buig je je over een didactisch concept:  

  • Welke delen van het museum zou jij met je toekomstige leerlingen willen bezoeken?
  • Welke opdrachten voeren ze hier uit en hoe evalueer je hen?  
  • Ga je voor een fysiek bezoek aan de haven of een digitaal alternatief?  
  • Met welke beroepen in de haven ga je je leerlingen laten kennismaken?  

Of neem nu het Wikifin Lab in Brussel, een interactief centrum voor financiële educatie waar leerlingen experimenteren met verschillende situaties uit het dagelijks leven. Een animator begeleidt en last geregeld korte groepsdiscussies in om je kritische geest aan te wakkeren en vaardigheden verder te ontwikkelen. Hoe zou jij Wikifin Lab implementeren in je lessen? 

In het onderwijs

Je kan in het onderwijs terecht als leerkracht Economie in alle onderwijsnetten van het secundair onderwijs. Je geeft les in de eerste of tweede graad, de arbeidsfinaliteit (het vroegere bso) kan je tot de derde graad lesgeven.

Jij weet perfect hoe je jongeren kan enthousiasmeren voor thema’s als bedrijfseconomie, micro- en macro-economie en, ja, zelfs boekhouden. Door creatief aan de slag te gaan met sprekende voorbeelden uit de actualiteit, originele werkvormen uit de opleiding en beschikbare digitale media binnen je vak maak jij steeds weer boeiende en relevante lessen. En de economie staat nooit stil, dus voor jou zien er geen twee lesjaren hetzelfde uit.

Sta je liever nog met een been in de praktijk, of wil jij een kijkje nemen buiten het onderwijs? Er is werk voor jou als (project)medewerker bij banken, verzekeringsinstellingen, -kantoren of andere financiële instellingen. Ook kan je met je expertise terecht als consulent bij overheidsdiensten of onderzoekscentra.

Nog niet klaar met studeren?