Overslaan en naar de inhoud gaan
Techniek
Secundair Onderwijs

Techniek

Terug naar Secundair Onderwijs

Leraar techniek, iets voor jou?

  • Steek je graag de handen uit de mouwen? Leer jij gemakkelijk door te doen en experimenteren? Schrikken skills als boren, solderen of elektrische schakelingen jou niet af?
  • Je hebt geen specifieke technische voorkennis of vooropleiding nodig. Je hebt vooral zin om je te verdiepen in de wereld van techniek. 
  • Jij bent nieuwsgierig naar hoe dingen werken, hoe ze ineen zitten. Jij gaat graag creatief aan de slag om ze aan te passen. 
  • Technische systemen staan nooit stil. Dat maakt je vak net zo boeiend voor jezelf en je leerlingen. Je vindt het geen opgave om je te blijven verdiepen in nieuwe ontwikkelingen.
  • Ik had geen voorkennis van techniek, maar dat bleek geen probleem. In je eerst jaar begin je bij de basis. Je gaat trouwens meteen aan de slag in groepsprojecten en praktische opdrachten. Het vak beperkt zich ook niet tot techniek, STE(A)M komt even goed aan bod. Maar wat ik vooral leuk vond was de kleinschaligheid. De lessen die we binnen ons onderwijsvak hadden, voelden eerderaan als gezellige bijeenkomsten. Naast de algemene lessen in de aula, doet het deugd om ook eens in kleine groep te werken. 

    Irris Willems (Techniek - Gezondheidsopvoeding)

Programma

Programma Academiejaar 2024-25

*modeltraject steeds onder voorbehoud van wijzigingen

  • Proeven van techniek: aan de hand van experimenten en proeven maak je kennis met de lesinhouden Techniek en STEM in het secundair onderwijs 
  • Grondstoffen en materialen: experimenteren met en onderzoeken van de meest relevante grondstoffen en materialen
  • Technieken en gereedschappen: gebruik, ergonomie en veiligheid. Je krijgt advies over welk basisgereedschap je zelf best in huis haalt.
  • Energie: onderzoek en simulatie van energiesystemen, de weg van elektriciteit
  • Transportsystemen van vaste materie, vloeistoffen en gassen
  • Constructie: aan de hand van experimenten onderzoek je stabiliteit, verbindingstechnieken enzovoort.
  • ICT en elektriciteit: basis
    • Basisschakelingen elektriciteit
    • Eenvoudige programmeerapps
    • Eenvoudige tekenprogramma’s
  • Biotechniek: biotechnische systemen en processen in de voedingsindustrie + experimenteren met conserveren van voeding.
  • In het tweede en derde jaar leer je afwisselend zowel lessen uit te werken voor de B-stroom als voor de eerste graad van de A-stroom (STEM-richtingen). Voor de STEM-richtingen is er speciale aandacht voor een aanpak waarin je leerlingen zelf laat ontdekken, onderzoeken en ontwerpen.
  • ICT en elektriciteit: zelfstandig aan de slag met complexere techniek- en STEM- projecten
  • In het tweede en derde jaar leer je afwisselend zowel lessen uit te werken voor de B-stroom als voor de eerste graad van de A-stroom (STEM-richtingen). Voor de STEM-richtingen is er speciale aandacht voor een aanpak waarin je leerlingen zelf laat ontdekken, onderzoeken en ontwerpen.
STEM-academies

Samen met je medestudenten zet je je schouders onder de STEM-academies van AP. In samenwerking met externe partners zoals bedrijven en lokale overheden als steden en gemeenten organiseren jullie in en rond Antwerpen prikkelende STEM-workshops voor kinderen en jongeren van 7 tot 17 jaar. Het doel is om hen even enthousiast te maken voor exacte wetenschappen en techniek als jij. Anderzijds laat je hen op een laagdrempelige manier zo ook in aanraking komen met opleidings- en jobmogelijkheden binnen STEM. Neem hier een kijkje om de verschillende types workshops te ontdekken: www.ap.be/stem-on-the-road/aanbod 

Stem Academie
In het onderwijs

Ons dagelijkse leven is doordrongen van techniek en technische kennis een vaardigheden zijn van belang voor iedereen. Daarom werd het vak Techniek ook opgenomen in de basisvorming van leerlingen.

Met je diploma kan je als leerkracht techniek vlot aan de slag in alle onderwijsnetten van het secundair onderwijs. In de A-stroom komt techniek aan bod in lessen energie, informatie en communicatie, constructie, transport en biochemie. In de B-stroom in de toepassingsgebieden informatie- en communicatietechniek, verzorging, voeding, bouw, elektriciteit, hout, metaal, kunststoffen, schilder- en grafische technieken, mode en tuinbouw

Je kan ook aan de slag als leerkracht in het basisonderwijs of het buitengewoon secundair onderwijs.

Sta je liever nog met een been in de praktijk, of wil jij een kijkje nemen buiten het onderwijs? Dankzij je brede hands-on profiel kan je terecht als educatief medewerker bij instellingen en organisaties als Technopolis, musea, jeuddiensten, lokale overheden, … Maar ook als projectmedewerker bij andere initiatieven voor jongeren zoals STEM-activiteiten van bibliotheken en STEM-academies.

Nog niet klaar met studeren?