Overslaan en naar de inhoud gaan
Secundair Onderwijs

Islamitische godsdienst

Terug naar Secundair Onderwijs

Leraar Islam, iets voor jou?

  • Je bent geïnteresseerd in wat er gebeurt in de wereld en bent sociaal bewogen
  • Voorkennis over de islamitische godsdienst is niet nodig, want we starten van nul.
  • Het is niet nodig om Arabisch te kunnen lezen. Het helpt bij uitspraak van verzen of termen.
  • Je wil een open-minded houding ontwikkelen over maatschappelijke thema’s en vindt het niet erg om jezelf in vraag te stellen of andere perspectieven aan te nemen.
  • Je bent empatisch en/of wil hierin groeien: je open stellen naar anderen door te luisteren en begrijpen naar hun emoties en motivatie.
  • Ik kom van een islamitische traditie waarbij er maar één perspectief naar voor werd gebracht, die erg cultureel gebonden was. Ik wou mijn visie op de islam verruimen, maar ook andere inzichten krijgen in het leven. Ik hoop een volwassen religieuze identiteit  te ontwikkelen en zo ook mijn plaats te vinden in de maatschappij.

    Najlae Ayaou

Programma

Programma Academiejaar 2024-25

*modeltraject steeds onder voorbehoud van wijzigingen

  • Het leven van Mohamed: feiten, ontwikkelingen en connectie met de hedendaagse maatschappij
  • Inleiding tot de geloofsleer, in de koranwetenschappen en de hadithwetenschappen
  • Geschiedenis en cultuur
  • Theologie en filosofie
  • Leerplannen en lesvoorbereiding islamtische godsdienst
  • Interlevensbeschouwelijke competenties en dialoog op school
  • Fundamenten van het recht en aanbidding
  • Inhoudelijke uitdieping inclusieve diversiteit en interreligieuze dialoog
  • Onderzoek, samenwerking en uitdieping
  • Activerende werkvormen, evaluatie en digitale didactiek binnen het vak islamitische godsdienst
  • Ethiek en actualiteit
  • Digitale media en activerende werkvormen voor islamitische godsdienst
Met twee voeten in de maatschappij

Regelmatig trek je erop uit met je onderwijsvakgenoten en bezoeken jullie een gebedshuis, musea, of een culturele instelling/tentoonstelling die op dat moment relevant is. Je neemt ook deel aan thematische meerdaagse activiteiten, naargelang de actualiteit.

Zo zet je tijdens de Ramadan mee je schouders onder een iftarproject (het gezamenlijk verbreken van de vasten) op de campus, samen met je medestudenten van het onderwijsvak Gezondheidsopvoeding. Of tijdens een tweedaagse activiteit verwelkom en begeleid je studenten uit Nederland op de campus. Jullie zorgen onder andere voor een voorstelling rond levensbeschouwing binnen het Vlaams onderwijs.  

Ook meerdaagse excursies samen met andere onderwijsvakken als Geschiedenis of PAV zijn een optie. Wat dacht je van een didactische uitstap naar het schiereiland Andalusië (Spanje)? Van hieruit hebben moslims in het verleden steeds een invloed gehad op de vorming van niet enkel de lokale cultuur, maar ook de Europese cultuur in het algemeen. 

Ontvangst
In het onderwijs

Je kan in het onderwijs terecht als leerkracht islamitische godsdienst in de eerste en tweede graad van alle finaliteiten, en derde graad arbeidsmarktgerichte finaliteit. Je vormt je leerlingen tot volwaardige democratische (wereld)burgers die eigen accenten kunnen leggen. Je neemt de verdienstelijke rol op om jongeren te begeleiden in de ontwikkeling van hun identiteit en een mature kijk op religie.

Sta je liever nog met een been in de praktijk, of wil jij een kijkje nemen buiten het onderwijs? Je kan met je diploma terecht in verschillende sectoren. Zo zien we bijvoorbeeld alumni aan de slag gaan als consultant of adviseur bij verschillende organisaties, instellingen of openbare diensten. Daar delen ze hun expertise rond islamitische godsdienst, omgang met levensbeschouwelijke thema’s en inclusie.

Nog niet klaar met studeren?
  • Wist je dat je via een verkort programma van 45 studiepunten in één jaar nog een extra onderwijsbevoegdheid kan halen? 
  • Voor wie zijn kennis verder wil verdiepen is er de mogelijkheid om een masteropleiding in de Wereldreligies te volgen (KU Leuven), met als optie Islamitische Theologie en Godsdienstwetenschappen.