Skip to main content
Marketingsupport
Marketing- en Communicatiesupport

Marketingsupport

De opleiding Marketing- en Communicatiesupport met de afstudeerrichting Marketingsupport leidt je op tot een klantgerichte en commerciële teamspeler. Je leert marketingmedewerkers of commerciële medewerkers ondersteunen op een praktische manier. Krijg digitale en communicatie skills, Engels, salestechnieken, marktonderzoek … goed onder de knie. Zo ben je straks helemaal klaar voor een boeiende toekomst in de marketingafdeling van een bedrijf of organisatie. Je kunt starten in september of februari, in dag- of avondonderwijs

Iets voor jou?

Heb je interesse in marketing, sales en marktonderzoek? Wil je leren begrijpen hoe je snel op trends kan inspelen, zodat je het koopgedrag van consumenten kan beïnvloeden? Zie je jezelf later werken op de communicatie- of marketingdienst van een bedrijf? Dan is deze praktijkgerichte opleiding helemaal iets voor jou!

Wat leer je?

Het eerste jaar in de dagopleiding of de eerste drie semesters in de avondopleiding zijn gemeenschappelijk voor beide afstudeerrichtingen. Daardoor krijg je de mogelijkheid om doordacht een keuze te maken tussen de afstudeerrichtingen Marketingsupport of Communicatiesupport.

  • Je leert werken met tools en technieken om marketingactiviteiten te ondersteunen.
  • Je krijgt inzicht in dataverzameling, zodat je die in de marketingplannen en –strategie kan verwerken.
  • e verscherpt je digitale skills: van eenvoudige grafische toepassingen tot het werken met sociale media.
  • Je oefent je Nederlandse en Engelstalige communicatieskills zodat je jezelf professioneel kan uitdrukken.
  • Je ondersteunt de organisatie van marketingprojecten en –acties.
  • Je komt alles te weten over samenwerken in team en doelgericht naar iets toewerken.

Wie word je?

Je wordt een klantgerichte, commerciële teamspeler die snel en concreet kan starten in elke onderneming of organisatie. Als medewerker bied je ondersteuning op het vlak van marketing: bij de uitvoering van marketingbeslissingen, grafische toepassingen, online en social media, marktonderzoek …   Zin om hierna nog verder te studeren? Dan stroom je vlot door binnen AP naar de bachelor Bedrijfsmanagement – Marketing.

Massaal veel praktijk

Al vanaf het prille begin leer je de communicatiesector goed kennen. Eerst door fijne en uitdagende opdrachten zoals het uitwerken van een event, later ga je werken voor een organisatie uit de socialprofitsector. Uiteindelijk draai je minstens acht weken effectief mee op de werkvloer bij een commercieel bedrijf. Alle praktijkervaring kadert binnen het opleidingsonderdeel werkplekleren, dat voor bijna de helft van het totaal aantal studiepunten telt. 

Als je nu al actief werkt in de sector, dan kan je onder bepaalde voorwaarden het werkplekleren opnemen op je huidige job.

De opleiding kan zowel in dag- als avondtraject gevolgd worden. We bekijken graag samen welk (aangepast) traject het beste aansluit op jouw situatie: competenties, gezinssituatie, combinatie werken en studeren …

Na deze studie heb je een brede basis opgebouwd in marketing: van marktonderzoek tot grafische toepassingen en inzicht in consumentengedrag. Ideaal om als ondersteunende marketingmedewerker te starten in een bedrijf of organisatie naar keuze.

Je krijgt les van lectoren met praktijkervaring die weten wat er speelt op de werkvloer. Hun inzicht, de nieuwste trends en ervaringen nemen ze rechtstreeks mee naar het klaslokaal. De opleiding werkt ook nauw samen met de bachelor Bedrijfsmanagement - Marketing. Als je na dit graduaat zin hebt om verder te sturen, is er dus een vlotte doorstroom mogelijk binnen AP.

AP Hogeschool staat voor kwalitatief onderwijs. Al onze opleidingen ondergaan een grondige kwaliteitscheck. Zo ben je gerust dat de richting die je volgt niet alleen kwaliteitsvol en up-to-date is, maar ook de laatste ontwikkelingen van de arbeidsmarkt volgt. Na je studie ben je dus zeker van de juiste expertise en kan je met een gerust hart de werkvloer op. 

De kwaliteitscriteria zijn vastgelegd door deze externe organisaties: 

  • de European Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area (ESG);
  • en de Vlaamse kwalificatiestructuur (VKS). 

Meer weten? Lees er alles over op ap.be/kwaliteit

De opleiding Marketing- en Communicatiesupport heeft recent een grondige externe kwaliteitscontrole doorlopen. Het persoonlijke rapport en positieve besluit kan je hier raadplegen.

Programma

Het programma in dagonderwijs telt 120 studiepunten. Als je het modeltraject in dagonderwijs volgt, kan je het behalen na twee jaar. Als je dat wil, kan je de opleiding ook over een langere periode spreiden. Een academiejaar bestaat uit vier modules

Bekijk het programma 

 

De opleiding start in februari volledig opnieuw op. Dat betekent dat je zowel in september als in februari kan beginnen met deze opleiding. Je studieduur verlengt niet. Voor meer informatie kan je terecht bij de trajectbegeleider van je opleiding.

Bekijk het programma met opstart in februari

Flexibel avondprogramma

Wil je je opleiding combineren met een job, gezin, sport of iets anders? Kies dan voor het flexibel avondprogramma op afstand. Je studeert af met een graduaatsdiploma dat gelijkwaardig is aan het diploma van de dagopleiding. Je hebt dezelfde kennis en competenties opgebouwd, maar wel volgens je eigen tempo, plaats en tijdstip. Het modeltraject in avondonderwijs duurt twee jaar langer dan in dagonderwijs. Je doet er dus vier jaar over, maar kan er ook voor kiezen om het traject nog meer te spreiden. 

Benieuwd naar de vakken met bijhorende studiepunten? 

bekijk het programma in avondtraject

Je volgt de lessen van op afstand via het leerplatform. Soms is er een live les en kan je die via computer of tablet volgen. De andere keer staat het materiaal al op voorhand klaar. De oefeningen maak je op eigen tempo en je studeert de cursus waar en wanneer je wil. Je krijgt ook weekschema’s zodat het voor jou overzichtelijk blijft wat je wanneer moet doen. Het avondtraject is dus bijna volledig afstandsonderwijs, waardoor het aantal contactmomenten beperkt is en je jezelf amper moet verplaatsen naar de campus.

Moet je dan nooit op de campus aanwezig zijn? Enkel als het nodig is en dan weet je dat goed op voorhand. Uiteraard ben je altijd welkom om met je medestudenten op de campus af te spreken. Je examens gaan wel op campus door. 

 

Zit je met een vraag over de leerstof? Dan sta je er nooit alleen voor. Je kan altijd terecht bij een lector of studiebegeleider voor extra informatie en begeleiding. Via aparte contactmomenten en online fora kom je ook in contact met andere studenten die misschien wel dezelfde vragen hebben. Daarnaast zijn er ook extra oefeningen en voldoende ondersteunend beeld- of videomateriaal. Elke cursus heeft een studiewijzer met informatie over de inhoud, doelstellingen en de manier van evalueren. Op die manier weet je perfect wat er van je verwacht wordt.

Werk je nu al in de communicatiesector en wil je je studie combineren met je huidige job? Dan kan je onder bepaalde voorwaarden het werkplekleren opnemen op je eigen werkplek

Meteen aan de slag

Na deze opleiding kan je meteen aan de slag, in principe in eender welke organisatie of onderneming. Je ondersteunt er commerciële medewerkers, bijvoorbeeld als marketingassistent of customer service medewerker.

Als je de smaak van studeren te pakken hebt, kan je ervoor kiezen om door te stromen richting de bachelor Bedrijfsmanagement - Marketing. Het programma van het vervolgtraject telt 118 studiepunten en werd zo uitgewerkt dat het perfect aansluit op deze graduaatsopleiding.

FAQ over deze opleiding

  • Wanneer kies ik mijn afstudeerrichting?

    Dagopleiding

    • Het eerste jaar is gemeenschappelijk. Zo leg je een goede basis en kan je een doordachte keuze maken.
    • Vanaf het tweede jaar kies je definitief een afstudeerrichting om jezelf in te specialiseren.


    Avondopleiding

    • Modules 1, 2 en 3 zijn gemeenschappelijk. Zo leg je een goede basis en kan je een doordachte keuze maken. 
    • Vanaf module 4 kies je definitief een afstudeerrichting om jezelf in te specialiseren.

     

  • Is er (voor)kennis van andere talen vereist?

    Je krijgt enkel een basiskennis Engels in de opleiding. Wil je toch ook graag de Franse taal beter onder de knie krijgen? Dan kan je Frans als keuzevak volgen, goed voor 3 studiepunten. 

  • Hoe wordt het werkplekleren georganiseerd?

    Ongeveer een derde van je opleiding (40 studiepunten) bestaat uit werkplekleren. Hierbij leer je de praktijk echt ter plaatse op de werkvloer. Werkplekleren komt al meteen vanaf de eerste module aan bod.

    • In het eerste jaar verken je het werkveld, help je mee bij events en voer je allerlei praktische opdrachten uit in de socialprofitsector.
    • In het tweede jaar draai je acht weken lang effectief mee op de werkvloer van een bedrijf of organisatie.

  • Kan ik zelf kiezen waar ik ga werkplekleren?

    Je mag zelf een werkplek kiezen en je kan eventueel zelfs op je huidige job aan werkplekleren doen. Je moet wel goedkeuring krijgen van de opleiding. 

    • Hier zijn wel voorwaarden aan verbonden.
    • Neem contact op met de trajectbegeleider of opleidingscoördinator om de opties en ondersteuningsmogelijkheden te bekijken.
    • Werken en studeren vraagt een (extra) grote inspanning van jou als student. Maar als jij bereid bent om ervoor te gaan, dan ondersteunen we jou graag.