Skip to main content
Brand Design
Grafische en Digitale Media

Brand Design

Brand Design is een designlab van de bachelor Grafische en Digitale Media. In deze opleiding tot grafisch ontwerper kan je je eigen programma samenstellen door uit drie designlabs te kiezen. In het eerste jaar proef je van de drie labs. Daarna specialiseer je je in het tweede jaar in twee labs. In je laatste jaar blink je uit in één lab.  

Iets voor jou?

Lelijke dingen? No way! Jouw oog voor vormgeving spot meteen wat beter kan. In het designlab Brand Design doe je wat je het liefst doet: ontwerpen, creëren en communiceren met woorden en beelden. Je gaat voor slimme, strategische designs die écht werken. Ook de technische kant spreek je aan: je ontdekt hoe je ideeën in de praktijk omzet. Klaar om je creatieve skills te finetunen in Brand Design?

Wat leer je?

  • Brand identity: Een merk bouwen? Dat betekent veel meer dan alleen een logo ontwerpen. Je leert een sterke merkidentiteit opbouwen, van missie en visie tot waarden en merkarchetypes. Met die strategische basis ontwerp je logo’s, huisstijlen en zelfs volledige merkarchitecturen. Alles klopt – van concept tot uitvoering.
  • Adverstising: Hoe zet je een merk sterk in de markt? Jij leert het strategisch aanpakken. Je analyseert de volledige customer journey en bedenkt creatieve campagnes die werken. Met slimme copy en opvallende beelden breng je die tot leven op verschillende kanalen.
  • Brand experience: Dat gaat over de merkbeleving. Denk maar aan een display, winkelinrichting of een beursstand. Je leert om een volledige ruimtelijke ervaring uit te denken, scherpt je ruimtelijk inzicht aan en bedenkt toffe concepten die voorbijgangers verbazen. Zelfs in de metaverse.
  • Packaging: Een verpakking moet niet alleen praktisch zijn, maar ook opvallen. Jij duikt in de wereld van branding én techniek en leert verpakkingen ontwerpen die echte eyecatchers zijn in de winkelrekken. Functioneel én verrassend dus.

Wie word je?

Studeer je straks af? Dan ben je een allround grafisch ontwerper met skills in zowel Motion als Visual Design, en een duidelijke focus op Brand Design. Dankzij deze specialisatie weet je precies hoe merken werken. Je zorgt ervoor dat alles klopt: van strategie tot visuele uitwerking. Je geeft merken niet alleen een smoel, maar bedenkt ook reclamecampagnes en merkbelevingen. Of het nu gaat om logo’s, huisstijlen, advertenties, verpakkingen of beursstanden, jij weet hoe je een goed merkverhaal vertaalt naar een sterk ontwerp.

 

Designlab: Brand Design

Als grafisch ontwerper met een specialisatie in Brand Design, heb je een sterke strategische en conceptuele basis. Je zet nieuwe merken visueel mee in de markt en waakt over de branding van bestaande merken. Als expert in brand en packaging weet je als geen ander de kracht van je drukwerk in te zetten. Ook druktechnisch praat je vlotjes mee met de specialisten die instaan voor de productie.

Je leert alles over:

  • illustratiemerken
  • merkenstrategie
  • identiteit
  • logo
  • huisstijlen
  • campagnes
  • employer branding
  • verpakkingen
  • instore communicatie

 

Kies, mix, studeer met goesting

Je stelt zelf je pakket samen. In het eerste jaar ontdek je de drie designlabs: Brand, Motion of Visual Design. In het tweede jaar kies je er goed geïnformeerd twee uit, om je in het derde jaar uiteindelijk te specialiseren in één lab. Zo start je breed en maak je gaandeweg een doordachte keuze en specialisatie op basis van jouw interesses. Ontdek waar je talent ligt en studeer af met een uniek profiel in graphic design.

In de verschillende designlabs doe je aan project based learning  en werk je volgens de design-thinking methode. Dat wil zeggen dat je meteen werkt aan echte opdrachten uit de grafische sector. Zo kan je onmiddellijk de theorie toepassen op relevante projecten. Aan het einde van elk lab lever je een product en ontwerpdossier op en presenteer je je werk tijdens een toonmoment. Indrukwekkend portfolio? Check!

Je lectoren staan open voor feedback. Je kan er altijd bij terecht met vragen of twijfels, in het echt of via digitale communicatieplatformen. Daarnaast zijn er wekelijks extra monitoraatlessen waarin je extra ondersteuning krijgt. Ook de projectruimtes zijn beschikbaar na de lessen om verder te werken onder begeleiding van andere studenten of docenten. 

Interesse in een eigen onderneming als grafisch ontwerper tijdens of na je studies? Op de campus lopen heel wat ervaren mentoren, coaches en lectoren rond. Zij begeleiden je graag in je droom en maken je uiteindelijk start-up ready.

AP Hogeschool staat voor kwalitatief onderwijs. Al onze opleidingen ondergaan een grondige kwaliteitscheck. Zo ben je gerust dat de richting die je volgt niet alleen kwaliteitsvol en up-to-date is, maar ook de laatste ontwikkelingen van de arbeidsmarkt volgt. Na je studie ben je dus zeker van de juiste expertise en kan je met een gerust hart de werkvloer op. 

De kwaliteitscriteria zijn vastgelegd door deze externe organisaties: 

  • de European Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area (ESG);
  • en de Vlaamse kwalificatiestructuur (VKS). 

Meer weten? Lees er alles over op ap.be/kwaliteit

De Raad van Bestuur heeft vastgesteld dat de kwaliteit van de bacheloropleiding Grafische en Digitale Media is gegarandeerd. Het kwaliteitsrapport kan je hier raadplegen.

Programma

Het modeltraject van de opleiding Grafische en Digitale Media telt 180 studiepunten, verdeeld over drie jaar. Je stelt zelf je programma samen op basis van je interesses. Je start met een goede basis en ontdekt de drie designlabs. Vervolgens maak je zelf de keuzes in welke richting je jezelf wil verdiepen.

Wil je meer informatie over de vakken in jouw studieprogramma? Klik dan op de oranje balken en ontdek alle bijbehorende details. Of download het modeltraject hier en ontdek alle opleidingsonderdelen met bijhorende studiepunten.

Courses Exchange Students 2024-25

*modeltraject steeds onder voorbehoud van wijzigingen

Download een printklare pdf-versie

Vul even je gegevens in, en je krijgt over enkele momenten een printklare pdf-versie in je mailbox.

In het eerste semester verken je het hele designspectrum. Je proeft van de drie designlabs (Brand, Motion of Visual Design) en maakt intensief kennis met de verschillende beroepenvelden binnen graphic design. Je doet basiskennis op om een ontwerper van grafische, digitale en interactieve media te worden. Je krijgt een stevige basis grafische software & skills mee. 

Vanaf het tweede semester is het helemaal aan jou. In dit semester ga je nog dieper in op de drie designlabs.  Zo heb je aan het einde van het eerste jaar een goede basis gelegd voor jezelf als ontwerper zodat je doordacht een keuze kan maken. In het tweede jaar ga je verder met de twee gekozen labs.

In het tweede jaar evolueer je van twee labs naar één lab in de diepte. Elk lab biedt bovendien twee trajecten aan waarin je jezelf specialiseert.

In het laatste jaar kies je voor je specialisatie en werk je aan een internationaal en multidisciplinair project, voordat je je eindproject oplevert en aan je stage begint. 

Als je wil instappen in het tweede semester kan je slechts een beperkt aantal opleidingsonderdelen opnemen. Daarom doet deze opleiding niet mee aan het evenement ‘Starten in februari’. Overweeg je om in februari in te stromen? Neem dan eerst contact op met een trajectbegeleider om een individueel traject te bespreken.

Verkort programma

Als je al een diploma hebt, kan kan je een verkort programma volgen. Contacteer dan de trajectbegeleider voor een verkort programma op maat. 

Heb je al een graduaatsdiploma Digitale Vormgeving op zak? Dan kan je via een vervolgtraject nog je bachelor Grafische en Digitale Media behalen. Het programma van het vervolgtraject telt 120 studiepunten en werd zo uitgewerkt dat het perfect aansluit binnen AP op de graduaatsopleiding. 

Meteen aan de slag

Na de opleiding Grafische en Digitale Media word je een grafisch vormgever met een brede basis én eigen specialisatie in Brand, Motion of Visual Design. De jobs zijn daarom ook heel uiteenlopend. 

  • Zijn bewegende graphics je ding? Dan creëer je straks video's, animaties, immersive experiences of 3D effecten die de boodschap of het merk ondersteunen en kracht bijzetten. Of werk als UX/UI-designer in de interactieve digitale sector.
  • Gaat je interesse meer uit naar print? Dan ben je binnenkort misschien de creatieve aanwinst in de snel veranderende grafische sector. Of sta je mee aan de wieg van merkidentiteiten, ruimtelijke concepten en innovatieve verpakkingsconcepten.
  • Ga je graag aan de slag met nieuwe mediatechnologieën? Dan ontwikkel je interactieve oplossingen om de communicatie-uitdagingen van vandaag en de toekomst aan te gaan. Of je wordt information designer in een mediabedrijf. 

Na je studie kan je nog een extra expertniveau behalen in een extra designlab: Brand, Motion of Visual Design. Heb je academische ambities? Stroom dan vlot door via een schakelprogramma naar de master Beeldende kunsten: Grafisch Ontwerp.

Erasmus-uitwisseling

Zin in een internationaal avontuur? Je kan tijdens de opleiding op Erasmus-uitwisseling gaan. Volg een half of een heel jaar les in het buitenland, of ga op buitenlandse stage. Een tof avontuur dat bovendien mooi op je cv staat! 

Je hoeft niet per se naar het buitenland te gaan om internationale ervaring op te doen. Dat kan ook op de campus zelf in Antwerpen. Voor het European Project Semester (EPS) bijvoorbeeld kom je terecht in een divers team van studenten uit binnen- en buitenland en uit verschillende disciplines. Jullie krijgen als team een uitdagend project, recht uit het werkveld. Je leert samenwerken met studenten met een andere achtergrond, zoals productontwikkelaars, ICT’ers, sociaal-cultureel werkers … met verbluffende projectresultaten tot gevolg.