Skip to main content

Lesmateriaal Communicatie

Digitale lessen

 
Mediatechnieken - Beeldtaal

Visuele communicatie wordt steeds belangrijker. Bij het onderdeel Beeldtaal van het vak Mediatechnieken leer je hoe visuele communicatie werkt. Je krijgt inzicht in commerciële beelden, kunstwerken en vormgeving doorheen de geschiedenis. Er wordt gefocust op het menselijk kijkgedrag en hoe we betekenis geven aan beelden. Je krijgt concrete technieken aangeleerd om met beelden te kunnen communiceren met een publiek. Om beelden met impact te maken heb je vanzelfsprekend ook technische kennis van zaken nodig. In de lessen Foto/Video leer je hoe je een camera moet instellen om optimale beelden te maken. Verder leer je meer over hoe je licht kunt gebruiken, over het belang van zuivere audio-opnames en de creatieve mogelijkheden van videomontage.

In deze les Beeldtaal leer je meer over de compositie van een beeld. 

 

Voorbeelden studentenprojecten

BIP EUTA

Hoe kan je de meest innovatieve ideeën van studenten uit héél Europa samenbrengen om ze om te toveren tot een succesvolle campagne? 28 studenten - 4 universiteiten en hogescholen namen het in verschillende internationale teams op AP Hogeschool tegen elkaar op. Op een sportieve manier weliswaar maar het doel was simpel: bedenk de meest impactvolle campagne om meer orgaandonoren te rekruteren. De studenten kregen een kick-off bij Publicis met feedback van Maarten Van Herck voor de campagne  

‘Reborn to be alive’!   

 

 

Aftermovie Straatsburg

Naar jaarlijkse gewoonte trekken onze derdejaarsstudenten Communicatie op vierdaagse studiereis naar Straatsburg. Op het programma stonden afgelopen jaar onder meer een bezoek aan het Europees Parlement, de Raad van Europa, het concentratiekamp van Struthof en het nabijgelegen stadje Obernai.

Communicatiecampagnes 

In het laatste jaar werk je een campagne uit van A tot Z voor een externe opdrachtgever. De modules van Campagne zijn gestoeld op een nauwe samenwerking tussen de vakken reclame, wetgeving en deontologie, mediaplanning, media en de talen. Je bepaalt de doelgroep en de doelstellingen die je met je campagne beoogt en je stemt de strategie en het bijhorende concept daarop af. De media die je gaat inzetten, krijgen een plaats binnen het mediaplan. Je presenteert tenslotte de volledige campagne aan de opdrachtgever.

Video Experience Day

Al 23 jaar lang gaat de Video Experience Day - een samenwerking tussen AP-studenten en Kanaal Z/Canal Z -  door als een netwerkevenement waarop corporate video centraal staat.

 

 

Bedrijfsjournalistiek

Altijd al willen ontdekken hoe magazines tot stand komen? Onze laatstejaarsstudenten Communicatie weten er alles van. Voor Play Zuid, waar onder meer De Tafel van Gert wordt opgenomen, maakten 3 verschillende teams een kant-en-klaar bedrijfsmagazine.  

Benieuwd naar het eindresultaat? Download de magazines hier:

Terug naar de opleidingspagina van de bachelor

Communicatie(management)