Skip to main content
Medische Laboratoriumtechnologie
Biomedische Laboratoriumtechnologie

Medische Laboratoriumtechnologie

Klaar om in een geneeskundig lab de handen uit de mouwen te steken? Na de opleiding Biomedische Laboratoriumtechnologie met als afstudeerrichting Medische Laboratoriumtechnologie help je straks de arts een juiste diagnose te stellen. Je kent de toestellen in het lab door en door en voert zelfstandig een grondig onderzoek uit op de stalen die je krijgt. Met deze opleiding kies je volop voor werkzekerheid. Je vindt later ongetwijfeld snel een interessante job.

Iets voor jou?

Het menselijke lichaam heeft veel mysteries en jij kan niet wachten om ze te ontrafelen. Het liefst breng je tijd door in een labo. Ook later ga je al een echte biomedische detective minutieus te werk om informatie te halen uit weefsel- en bloedstalen of om schimmels en virussen op te sporen. Daar ga je dus best niet schreeuwend van lopen. Een gezonde interesse in biologie en chemie komt je in deze opleiding zeker van pas. Je ziet jezelf later wel in een laboratorium experimenteren met technisch materiaal en chemische stoffen. Maar wel telkens in een biomedische context, want de opleiding is volledig gescheiden van de opleiding Chemie. Zo focus je meteen op je eigen interesses. 

Wat leer je?

  • Je duikt in de toegepaste wetenschappen met veel biologie, chemie en alles wat daartussen ligt.
  • Je leert gedetailleerd omgaan met menselijke stalen, zoals bloed en weefsel.
  • Je specialiseert je in de leer van het bloed: hematologie.
  • Je weet welke bacteriën, virussen en andere organismen belangrijke ziekteverwerkers zijn.
  • Je bent ook op de hoogte van signaalstoffen die ons lichaam aanmaakt om aan te geven dat het ergens misloopt: allergische reacties, mutaties in het DNA  …

Wie word je?

De richting Medische Laboratoriumtechnologie leidt je op tot medisch laboratoriumtechnoloog of medisch analist. Je analyseert stalen, voert experimenten uit en interpreteert de resultaten. Hierbij ga je veilig en nauwkeurig te werk en je weet exact hoe je de hulpmiddelen in het laboratorium correct bedient. Daarnaast heb je ook nog eens de skills om professioneel te communiceren over je resultaten.

Als medisch analist kom je meestal terecht in laboratoria van ziekenhuizen, poliklinieken of bloedtransfusiecentra. Je kan zelfstandig werken, maar bent ook sterk in een team. Ook heeft je opleiding je geleerd om je hoofd koel te houden bij spoedgevallen. Soms werk je onder hoge tijdsdruk, want van jouw deskundig onderzoek hangt vaak een medische beslissing af.

Gloednieuwe campus

Je krijgt les van klinische biologen en medische laboratoriumtechnologen die met beide voeten in de praktijk staan. En dat allemaal in onze splinternieuwe campus Hallen. Verwacht je aan moderne les- en praktijklokalen, maar ook hightech laboratoria. Midden in de bruisende wijk Dam leer je in alle comfort de kneepjes van het vak. 

Benieuwd naar meer? Volg de campus hier op de voet. 

 

 

Je hebt een flinke wetenschappelijke basis nodig. Heb je die achtergrond niet gekregen op de middelbare school, dan kan je deelnemen aan de monitoraatsessies. De vakken wiskunde en chemie krijg je op maat. Dankzij het semestersysteem heb je ook een goede inloopperiode voordat je eerste examens beginnen. Bovendien kan je kiezen tussen twee verschillende tempo's van de werkcolleges chemie. Dezelfde inhoud, maar op verschillende snelheid gebracht. 

Ontdek hier nog meer initiatieven om je te ondersteunen.

Drie jaar lang leer je al doende via praktijkopdrachten en labo-ervaringen. Je bouwt dit stilletjes aan op. In het eerste jaar krijg je afgelijnde vakken in plaats van grote clusters. Telkens eerst een portie theorie die je daarna toepast in de praktijk. Vanaf het tweede jaar krijg je iets grotere pakketten en in het laatste jaar volgt de apotheose: een semester lang stage en een praktijkgericht eindwerk.

Bij AP is de opleiding gescheiden van de bachelor Chemie zodat je kan focussen op je interesse in het biomedische. In het eerste jaar proef je al van vakken zoals hematologie en biomedische fysica. In het tweede jaar richt je je volledig op je afstudeerrichting.

Na je opleiding is een boeiende toekomst als medisch analist of laborant verzekerd. Het aantal vacatures overtreft ruim het aantal afgestudeerden. En wist je dat je met je diploma een erkende titel draagt? Een grote surplus! 

AP Hogeschool staat voor kwalitatief onderwijs. Al onze opleidingen ondergaan een grondige kwaliteitscheck. Zo ben je gerust dat de richting die je volgt niet alleen kwaliteitsvol en up-to-date is, maar ook de laatste ontwikkelingen van de arbeidsmarkt volgt. Na je studie ben je dus zeker van de juiste expertise en kan je met een gerust hart de werkvloer op. 

De kwaliteitscriteria zijn vastgelegd door deze externe organisaties: 

  • de European Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area (ESG);
  • en de Vlaamse kwalificatiestructuur (VKS). 

Meer weten? Lees er alles over op ap.be/kwaliteit

De Raad van Bestuur heeft vastgesteld dat de kwaliteit van de bacheloropleiding Biomedische Laboratoriumtechnologie is gegarandeerd. Het kwaliteitsrapport kan je hier raadplegen.

Programma

Het programma van de opleiding telt 180 studiepunten. Als je het modeltraject volgt, kan je het bachelordiploma behalen op drie jaar. 

Benieuwd naar de vakken in jouw studieprogramma? Klik dan op de blauwe balken en ontdek alle bijbehorende details. Of download de printbare pdf-versie en ontvang het volledige programma per mail

Courses Exchange Students 2024-25

*modeltraject steeds onder voorbehoud van wijzigingen

Download een printklare pdf-versie

Vul even je gegevens in, en je krijgt over enkele momenten een printklare pdf-versie in je mailbox.
  • Het eerste jaar is gemeenschappelijk voor beide afstudeerrichtingen: je duikt volop de toegepaste wetenschappen in met biologie, chemie en alles wat daartussen ligt.
  • Het jaar bestaat uit twee semesters die die je afsluit met een examenperiode, maar je hebt ook tussentijdse examens zodat je weet waar je staat en de leerstof al deels verwerkt. Een ideaal duwtje in de rug.
  • Het semestersysteem geeft je bovendien de tijd om jezelf aan te passen aan het hoger onderwijs. Het tempo is rustiger, je krijgt voldoende feedback en bijsturing en je hebt minder vaak examens.
  • De wetenschappelijke theorievakken in het eerste jaar zijn geen grote clusters, maar duidelijk afgebakende vakken tussen de 4 en 6 studiepunten. Het vak chemie ook opgedeeld in twee afzonderlijke delen verspreid over een jaar. De leerstof waarvoor je geslaagd bent, kan je achter je laten.
  • Je brengt ook heel wat uren tussen de proefbuizen en petrischaaltjes door. Maar een goede laborant werkt met kennis en inzicht, dus de praktijk wordt altijd voorafgegaan door gescheiden theorievakken. Zo krijg je een beter zicht op datgene wat misschien extra werk vraagt.
  • In het eerste jaar maak je ook kennis met de twee verschillende afstudeerrichtingen. Zo kan je aan het einde van het academiejaar een weloverwogen keuze.
  • De opleiding is opgebouwd uit klassieke hoorcolleges, oefeningen en praktijksessies in het lab, zelfstudiepakketten, discussies en individuele studietaken. Daarnaast doe je ook praktijkervaring op in het werkveld door bedrijfsbezoeken, studiedagen, gastsprekers en groepsopdrachten. 
  • Nu ga je je specialiseren in jouw vakgebied. Je specialiseert je in de leer van het bloed: hematologie.
  • Je komt alles te weten over de samenstelling van bloed en de functies die bloed in ons lichaam vervult. Je leert de verschillende bloedcellen kennen, onze bloedgroepstelsels en je achterhaalt hoe ons bloed stolt.
  • Je gaat ook dieper in op hoe ons immuunsysteem werkt en welke mechanismen ervoor zorgen dat we ons kunnen verweren tegen ziektekiemen. Je bestudeert de eigenschappen van de bacteriën, virussen en andere organismen die ons ziek maken. Dankzij de vele praktijkuren in het labo leer je deze ook identificeren. 
  • Vanaf het tweede jaar worden de vakkenpakketten ook groter: we bouwen stilaan op en geven je structuur en groeikansen.
  • Ziektebeelden: in het tweede jaar leerde je hoe een gezond lichaam functioneert. In je derde jaar daarentegen leer je over wanneer het mis gaat. Ook nu gaat een belangrijk deel van de leerstof over het onderzoeken van bloed. Je maakt kennis met allerlei bloedziektes en hoe je kunt ontrafelen wat er aan de hand is.
  • Kleine organismen: je leert ook over bacteriën, virussen, schimmels en parasieten die je ziek kunnen maken. 
  • Tropische ziekten: patiënten brengen ziektes mee van over de hele wereld. Met de klimaatopwarming komen sommige van deze verrassend dichtbij. Je leert deze tropische ziekten identificeren. 
  • Praktijk: les- en projectweken wisselen elkaar voldoende af. Uitdagende cases uit het werkveld vormen de basis van het programma. Dankzij de vele praktijkoefeningen, projecten en het zelfstandig werk leer je de kneepjes van het vak.
  • Eindwerk: je past je kennis toe op het werkveld. Je mag bijvoorbeeld meewerken aan de validatie van nieuwe analyzers of je vergelijkt enzymatische kits die het labo wil gebruiken ter vervanging van de oude. 
  • Een stage van 16 weken vormt het slotstuk van je opleiding.

Je kan in deze opleiding ook instromen in het tweede semester. Dan neem je in februari al enkele opleidingsonderdelen van het eerste jaar op. Hoeveel dit er zijn, hangt af van je vooropleiding in het hoger onderwijs. Op deze manier studeer je gespreid waardoor je er waarschijnlijk wat langer over doet dan wanneer je in september opstart.

Interesse in een opstart in februari? Neem dan contact op met een trajectbegeleider van de opleiding.

Gespreid programma

Als je voorkennis onvoldoende is, kan je een gespreid programma volgen over vier jaar. Je legt in dat geval het programma van het eerste jaar van de opleiding gesplitst af, in twee jaren. Dat geeft je de kans om je aan te passen aan het hoger onderwijs en het tempo van lesgeven. De laatste twee jaren van de opleiding volg je samen met de studenten uit het standaard traject. Bekijk hieronder het programma gespreid over vier jaar.

Courses Exchange Students 2024-25

*modeltraject steeds onder voorbehoud van wijzigingen

Er is een verkort traject mogelijk van minstens 69 studiepunten gespreid over twee jaar. Na een persoonlijk intakegesprek met het opleidingshoofd ken je de concrete samenstelling en vrijstellingen van dit programma, want dit is afhankelijk van je vooropleiding. Je komt in aanmerking als je een van de volgende diploma's hebt:

  • professionele bachelor Farmaceutische en Biologische Laboratoriumtechnologie;
  • professionele bachelor (Bio)Chemie;
  • master Biomedische Wetenschappen;
  • master Biochemie (optie Medische Biochemie);
  • master Biologie (optie Menselijke Biologie);
  • master Biochemie (en Biotechnologie);
  • master Industriële Wetenschappen (Bio)Chemie (Industrieel Ingenieur).

Het beroep van medisch laboratoriumtechnoloog is wettelijk beschermd. Om aan de slag te gaan, moet je in het bezit zijn van een erkenning. Heb je geen erkenning, maar ben je momenteel wel al aan het werk als klinisch laborant en heb je een bachelor of master in de (bio)medische sector? Dan kan je via een verkort duaal traject het bachelordiploma Biomedische Laboratoriumtechnologie met afstudeerrichting Medische Laboratoriumtechnologie behalen. Met dit diploma ben je erkend als medisch laboratoriumtechnoloog

Het duaal traject bestaat in totaal uit 60 studiepunten en combineert theorie in zelfstudie met een stage op je eigen werkplek. Contacteer het opleidingshoofd voor meer info.

Courses Exchange Students 2024-25

*modeltraject steeds onder voorbehoud van wijzigingen

De weg naar een diploma is voor elke student uniek. Ben je iemand die al sneller op de werkvloer wil staan? Dan is er voor derdejaarsstudenten een traject werkplekleren. In het derde jaar sta je bijna voltijds met je beide voeten in het werkveld om sneller bij te leren. Neem contact op met een trajectbegeleider voor meer info.

Meteen aan de slag

Met je studie kan je onmiddellijk aan het werk als medisch analist in klinische laboratoria van ziekenhuizen en poliklinieken, in bloedtransfusiecentra of in onderzoekscentra.

Als een commerciële functie je interesseert, kan je ook vertegenwoordiger worden van nieuwe geneesmiddelen, medisch materiaal of als administratief medewerker in een medische omgeving.

Zin in meer? De bacheloropleiding van AP is een goede basis voor een kennisgerichte opleiding aan een universiteit.

  • Via een schakelprogramma kan je doorstromen naar de master Biomedische wetenschappen of de master Industriële Wetenschappen: Biochemie.
  • Je kan ook een verkort academische bachelortraject volgen naar de masteropleidingen Biochemie of Biotechnologie.
  • Ook een bachelor-na-bachelor (banaba) in de Bio-informatica behoort tot de mogelijkheden.
Trek eropuit
  • Trek eropuit tijdens je opleiding. Studeer of loop stage in het buitenland en beleef een onvergetelijke ervaring. In het verleden liepen studenten al stage in Zuid-Afrika, Finland, Nederland en Turkije. Een leerrijk avontuur dat je niet snel vergeet, bovendien staat het ook goed op je cv. Vraag ook zeker je beurs aan voor een extra financieel duwtje in de rug. 
  • In het laatste semester kan je ook een uitwisselingstraject volgen bij waarbij je samenwerkt met studenten uit andere hogescholen in het buitenland. 
  • De opleiding staat in nauw contact met andere instellingen uit het buitenland. Zo integreren we continu de nieuwste ontwikkelingen.

FAQ over deze opleiding

  • Zal ik veel fysica in deze opleiding krijgen?

    De opleiding is volledig gescheiden van de bachelor Chemie volledig gescheiden. Hierdoor focus je je meteen op je interesse in het biomedische. Dat zie je als je naar de vakken kijkt in het eerste jaar. Je zal bijvoorbeeld hematologie en biochemie volgen.

    De fysica in onze opleiding is toegepaste ‘biomedische fysica' voor 3 studiepunten. Je leert er de fysica die nodig is om bijvoorbeeld je microscoop te kunnen gebruiken of die het verschijnsel osmose helpt verklaren. 

  • Heb ik voorkennis nodig om deze opleiding te volgen?

    We starten vanaf nul. Maar het is wel belangrijk om te weten dat je veel chemie zal volgen in je eerste jaar. Want je hebt chemie nodig om aan de slag te gaan in alle labo’s. Hou er dus rekening mee dat de hoeveelheid best zwaar kan zijn, zeker als je geen of weinig chemie had in het secundair. In dat geval kan je best vooraf een zomercursus chemie te volgen en tijdens het jaar bij te benen in een monitoraat.

    Tijdens het jaar worden de werkcolleges chemie op twee verschillende tempo’s aangeboden. Dezelfde inhoud, maar op verschillende snelheid gebracht zodat je het op jouw tempo kan aanpakken. 

  • Ik twijfel tussen een biomedische opleiding aan een universiteit of een hogeschool.

    Het tempo en het niveau in een hogeschool zijn anders dan op de universiteit. Mogelijk is de stap vanuit het secundair onderwijs naar de hogeschool meer haalbaar. Bovendien kan je na het behalen van je professionele bachelor Biomedische Laboratoriumtechnologie nog steeds verder gaan studeren aan de universiteit. Er is bijvoorbeeld een schakelprogramma naar Biomedische Wetenschappen. Je start dan aan de universiteit vanuit een succesverhaal aan de hogeschool. 

  • Is er een traject voor werkstudenten?

    Er is geen traject voor werkstudenten. Als werkstudent kan je wel minder studiepunten opnemen om zo de combinatie met werken mogelijk te maken. Er zijn geen gegarandeerde vaste dagen waarop je wel of geen les hebt. Het rooster is wel al bekend bij de start van het academiejaar. Je kan vervolgens de klasgroep kiezen die het minste conflict geeft met je werk.  

  • Hoeveel uur per week heb ik les?

    Gewoonlijk heb je 20 tot 25 contacturen per week. De ruimte die overblijft in de week gebruik je om labo’s voor te bereiden en lessen extra in te oefenen. De contacturen zijn verplicht voor de labo’s en sterk aangeraden voor de hoorcolleges en werkcolleges. Contactmomenten op de campus vergroten je leerkansen want op die manier pik je al zoveel mogelijk op in de les, van je lector en van je medestudenten. Contactmomenten en wandelganggesprekken geven je bovendien ook extra motivatie. Naast de contactmomenten krijg je toegang tot een digitaal platform waarop alle cursusmateriaal en extra oefeningen staan. 

  • Hoe groot zijn de klasgroepen?

    Er zijn hoorcolleges, werkcolleges, labo’s en projecten in onze opleiding.

    • In de hoorcolleges zit je met de hele groep samen. In het eerste jaar kunnen dat soms wel meer dan 100 studenten zijn.
    • Voor de werkcolleges splitsen we deze grote groep in drie. Dan is er meer ruimte voor vragen. In de labo’s zitten maximaal 20 studenten samen. Dit is je klasgroep en zal voor jou het meest vertrouwd aanvoelen.