Probleemschets
Bedrijven pakken massaal uit met groenere oplossingen en zetten hun stappen richting een duurzame, circulaire economie graag in de kijker. Tegelijk beweegt er veel achter de schermen. Bedrijven zijn zich volop aan het heruitvinden om over 5 of 10 jaar nog relevant te zijn. Vanuit de creatieve sector groeien wereldwijd talrijke initiatieven die inspireren, verbinden en voeden rond de huidige klimaatuitdagingen (The Circular Design Guide, ClimateDesigners.org, Clean Creatives, Creatives for Climate, …). De creatieve sector maakt zich duidelijk klaar om een rol op te nemen in de transitie naar een duurzame economie.
De grootste impact die een creatief communicatie- of marketingbureau kan realiseren, is via hun output: de campagnes, de communicatie, de branding strategie, web development, printwerk, ... Samenwerking is daarbij onmisbaar. Er wordt al veel kennis gedeeld, en dat is goed. Maar duurzaamheid blijft best ingewikkeld. Het is niet altijd duidelijk welke keuzes nu echt beter zijn voor het milieu. De tools, de methodiek ontbreekt vaak, net als de kennis rond alternatieven of mogelijkheden.
Dit project wil kennis verspreiden, de creatieve agencies en de designer inspireren en ondersteuning bieden rond duurzame methodes, oplossingen en strategieën. ‘Responsible Design’ verwijst daarbij naar de verantwoordelijkheid die de designer kan nemen. Het omvat ecologische, sociale, co-creatieve, ethische en inclusieve aspecten.
Onderzoeksvragen
Hoe ondersteunen we designers bij het implementeren van Responsible Design in het ontwerpproces voor visual design (web- & print, brand & packaging)?
Deelvragen:
- OV1: Welke kennis (feitelijke informatie) is er al rond Responsible Design?
- OV2: Welke objectieve criteria zijn er om ontwerpkeuzes te meten? Wat is de zin en onzin van LAC’s? Wat zijn richtlijnen voor duurzame media-output (druk, web, ...)?
- OV3: Welke mogelijkheden zijn er voor designagencies & KMO’s in de grafische industrie om Responsible Design te implementeren in hun werking?
Onderzoeksmethode
We maken gebruik van de Design Thinking methode, en gaan een iteratief proces aan. Om de nodige informatie te verzamelen, pluizen we het web en de literatuur uit naar de meest recente kennis en richtlijnen, best practices en inspirerende voorbeelden rond duurzaam design. We voeren gesprekken met design agencies, grafische bedrijven en vakorganisaties: Hoe ver staan ze? Wat hebben zij nodig? En, wat gaat al goed? De adviezen passen we (waar mogelijk) als designer zelf toe.